Färggranna Bolivianska fjärilsciklider?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dysnomia
    • April 2004
    • 1692

    Färggranna Bolivianska fjärilsciklider?

    Hur svårt är det att hitta riktigt färgglada Microgeophagus altispinosa? Många muttrar över att de som finns i handeln är väldigt bleka.
    Nu fastnade jag för dessa och tänkte kolla upp dom lite närmre, men det hela hänger på om det finns färgsprakande eller ej...
    Eftersom det inte finns i vår zoobutik, utan måste beställas hem så är det lite svårt att spana på dom där.

    Era erfarenheter?
    Skånetös i Dalarna
    MIN ZOON!
  • JEK
    • March 2007
    • 1467

    #2
    Om dom trivs ær dom vældigt færggranna. I butiken ær dom oftast vældigt tråkiga.
    Undvik att køpa exemplarer odlade i Asien! Dom har fått nån sorts hormoner så att dom ska færga ut tidigare.
    Så bestæll hem dom du Dom ær som sagt otroligt fina nær dom trivs. Dom får finare færger vid dæmpad belysning och lite gulfærgat vatten.
    Mvh.
    Johan - akvarielös!

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Det är nog tyvärr så, att många fiskar blir förbisedda i affärerna, för att de ser "grå och tråkiga" ut. Det många inte tänker på, är att det nog ofta handlar om ungdjur, och att fiskarna inte har optimala förhållanden i affären. När de kommer hem till ett välskött akvarium, som passar deras behov, och de har fått växa till sig lite, så ser man hur de egentligen ser ut. Jag har några bilder på utfärgade altispinosa i mitt galleri, om du vill se.

      Vad det gäller altispinosa gillar de dämpad belysning, och så kallat svartvatten. Nya rötter brukar fälla ut humusämnen i vattnet, och göra det lätt tefärgat, vilket är mycket effektfullt, särskilt om man har sydamerikanska dvärgciklider, och tetror, som förekommer i så´nt vatten i naturen. Rötterna sänker pH-värdet, och färgar vattnet, vilket brukar locka fram färgerna hos fiskar som lever i så´nt vatten i naturen.

      Se´n tycker jag inte att man ska stirra sig blind på starka pastellfärger, även fiskar med mer dämpade färger har sin naturliga skönhet, och man kan missa många intressanta arter om man bara kollar på färgerna Utséendet är inte det viktigaste.
      Senast redigerad av Shepard; 16 November 2007, 22:32.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Dysnomia
        • April 2004
        • 1692

        #4
        Tack för svaren!
        Jag söker små "färgklickar" för att pigga upp karet, annars håller jag med om utseendet inte är allt..
        Tänkte inte så långt som att de bleknar i zoobutikens kar. Tack extra för informationen om Asienodlade!

        Ni verkar ha stenkoll på fjärilsciklider (eller sydamerikanska ciklider), så jag passar på att fråga om det är någon annan som jag bör kika på? De ska gå tillsammans med mina skalarer..
        Skånetös i Dalarna
        MIN ZOON!

        Kommentar

        • JEK
          • March 2007
          • 1467

          #5
          Vad jag har førstått ær den bolivianska fjærilen faktisk ingen utpræglat svartvattensfisk utan den lever i klarvatten som dock ær lætt færgat. Hær ær ett kort på dom jag hade: http://old.akvariesiden.dk/galleri_n...23_3172622.jpg

          De finns många fina SA ciklider som kan gå med scalarer. Tex apistogrammaarterna eller nyckelhålsciklider
          Mvh.
          Johan - akvarielös!

          Kommentar

          • Dysnomia
            • April 2004
            • 1692

            #6
            Kära nån! Det fanns ju massor av apistogrammaarter! *S*
            Tack för tipsen! Får studera vidare..
            Skånetös i Dalarna
            MIN ZOON!

            Kommentar

            • JEK
              • March 2007
              • 1467

              #7
              Ja, det finns riktigt många apistogrammaarter Hur stort ær ditt kar førresten?
              Mvh.
              Johan - akvarielös!

              Kommentar

              • Dysnomia
                • April 2004
                • 1692

                #8
                375 liter..
                Och jag har drabbats av beslutsångest!!! *S*
                Skånetös i Dalarna
                MIN ZOON!

                Kommentar

                Arbetssätt...