Mini-Mussolini i karet!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gmt1960
    • October 2007
    • 22

    Mini-Mussolini i karet!

    Hej alla trevliga Zoopetmedlemmar!

    Har sedan lite drygt en månad ett nystartat 70 l kar. Jag har läst och läst och återigen läst allt jag har kommit över för att göra rätt (så gott det går iaf) men har säkert gjort mängder med fel i ren förvirring, det finns ju en hel del info både här och på andra sidor ...för närvarande är jag lite skärrad över att jag inte har några snäckor i karet, men detta ska åtgärdas till helgen.

    Släppte efter ca 1 vecka i 4 st "otto" som trivs och käkar alger och en och annan tablett, så deras små magar är runda och trinda. En vecka senare tyckte jag det var dags för de som jag nästan längtat ihjäl mig efter, 1 par Apistogramma Hongsloi...ville egentligen köpa 1 hane och 2 honor, men fick rådet att börja med ett par. Efter inskolningen tog det ca 5 min tills hanen började visa upp sig och blev kung i karet, detta fortsatte i en vecka och jag började nästan tycka synd om honan som knappt fick ro att äta ens.

    Till min förvåning upptäckte jag i söndags morse att hon lagt rom, naturligtvis mitt i karet och inte alls i de fina grottor vid sidorna som jag gjort i ordning. Hon har vaktat sin rom som en ilsken terrier och ingen har släppts i närheten, tyvärr hade hon tills imorse ätit upp all rom men vaktar fortfarande.

    Nu till min fråga (ursäkta den långa inledningen inte nog med att hon är kannibal, hon är dessutom rabiat feminist och attackerar den stackars hanen så han styker utmed sidorna med nedfällda fenor och ser blek och emlig ut.

    Ska jag skaffa en hona till, så hon får lite konkurrens? Eller kunde det fungera om jag skaffar ett par fjärilar istället?

    MVH/Gunilla
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    En bra idé brukar vara att släppa ner några "strykfiskar" i akvariet - så riktar sig parets aggressioner mot en yttre fiende istället.
    Guppys brukar funka bra som sådana och har man ett gång sådana så brukar det fungera bättre. Det brukar inte heller få så mycket "stryk" att de far illa av det.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • gmt1960
      • October 2007
      • 22

      #3
      Tack, då blir det till att inhandla ett gäng strykfiskar och några snäckor i helgen =)

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Se´n är det väl mer naturligt att ha fler honor till en hane (trots att du fick rådet att bara köpa en hona), och då har de kanske mer att göra med att hålla varandra stången, så hanen får vara mer ifred efter leken, och likaså får inte en och samma hona all uppmärksamhet innan leken.

        Om hon fortfarande vaktar, och är aggressiv mot hanen, så kanske äggen har kläckts? Kolla om du ser yngel i grottan. Om hon la äggen i söndags så borde de nog vara kläckta vid det här laget.
        Senast redigerad av Shepard; 14 November 2007, 18:22.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av Micke_A
          Se´n är det väl mer naturligt att ha fler honor till en hane (trots att du fick rådet att bara köpa en hona), och då har de kanske mer att göra med att hålla varandra stången, så hanen får vara mer ifred efter leken, och likaså får inte en och samma hona all uppmärksamhet innan leken.
          Instämmer, fast det kan vara svårt att släppa ner ytterligare en hona i efterhand när revir har etablerats
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • eriahl
            • April 2004
            • 5681

            #6
            Om man släpper ner några guppyn är det inte bäst att välja bara honor som simmar lite snabbare än hanar med sina stjärtar?
            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av eriahl
              Om man släpper ner några guppyn är det inte bäst att välja bara honor som simmar lite snabbare än hanar med sina stjärtar?
              Tror inte det är så farligt - är det flera fiskar så sprids aggressionerna ut
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Ursprungligen postat av eriahl
                Om man släpper ner några guppyn är det inte bäst att välja bara honor som simmar lite snabbare än hanar med sina stjärtar?
                Om man köper Endlers, så har även hanarna fenor som medger snabbsimning, de är nog ofta tåligare än framodlade så kallade "praktguppy" också.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • gmt1960
                  • October 2007
                  • 22

                  #9
                  Nu har jag stått i en halvtimme med en ficklampa och tittat i alla skrymslen och vrår efter yngel men tyvärr kan jag inte se ett enda. Hanen har dock tagit över kommandot och jagar honan igen, som fortfarande är ordentligt gul med svarta markeringar.

                  Min tanke när jag startade upp var att i möjligaste mån få till ett SA kar, även om jag ännu kan på tok för lite om allt som tillhör den biotopen.

                  Så nu undrar jag ....om jag vid helgens vattenbyte flyttar runt lite, bla honans nyinrättade revir och samtidigt släpper ner ytterligare en hona och kanske några tetror istället för Endlers (och fyller på med några tetror till om nån vecka, vill ju inte överbelasta) kan det fungera, eller är jag helt fel ute?

                  Har ju redan skaffat mig ett akvarieberoende och är så himla sugen på ett kombinerat räk- och Endlers kar....undrar om barnen godtar havregrynsgröt till middag i några veckor =)

                  Kommentar

                  Arbetssätt...