Fenor som hänger.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malla78v
    • September 2007
    • 22

    Fenor som hänger.

    På 2 Av mina scalarer har ryggfenan inte utvecklats som den ska (antar jag).
    Det är som att "skelettet" inte växer. Fenan är ca 3 cm lång, sen är det ca 1 cm som hänger som en flagga på toppen.

    Jag köpte dessa 2 då kroppen var ca 2 cm och de såg helt vanliga ut, de har heller inte vuxit speciellt om man jämför med mina 4 andra scalarer som kommer från en annan affär.
    Mina 4 som växer bra är vanliga med 4 svarta band över kroppen medans de som har en "flagg-fena" är marmorerade (om det har nå´n betydelse?).

    I övrigt så ser de inte ut att lida av sina konstiga fenor utan de är som vanligt.

    Är det en sjukdom de har eller har haft i tidig ålder? Finns det något att göra?
  • ploppen
    • September 2007
    • 17

    #2
    Ingen som varit med om detta?

    Vi har ngr kort som kommer att laddas upp under kvällen om det skulle vara till hjälp.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      #3
      Jag läste en grej på fish-keeper.net (tror jag att det var) om just de där "hängade" fenorna, alltså att toppen eller den översta delen på fenan tycks vika sig och nästan ser avbruten ut. Man skrev där att det kan bero på två möjligheter; antingen att fenan blir angripen av någon fisk eller på annat sätt blir skadad och att vissa fenstrålar inte läker riktigt som de skall och fenan växer snett. Det andra, och vanligaste, är en genetisk defekt där en eller flera av fenans mellersta fenstrålar växer långsammare eller inte alls i förhållande till de fenstrålar som sitter bredvid - med resultatet att fenan, så att säga, får ett brott och böjer sig - växer snett åt sidan.

      Kan det möjligtvis vara något sådant som hänt dina scalarer...?

      Kommentar

      • eriahl
        • April 2004
        • 5681

        #4
        Man kan prova att klippa bort det som hänger och chansen finns att den växer som den ska. Annars kan man helt enkelt låta det vara bara.
        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

        Kommentar

        • malla78v
          • September 2007
          • 22

          #5
          Om de får yngel då de blir gamla då?? Blir inte barnen födda med samma fel? Jag tänkte om det var något genetiskt fel.

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Jag har sett marmorscalarer i en affär, som hade breda ryggfenor, och liksom en "krok" längst upp, där fenan var böjd bakåt. Har för mig att de i affären sa att de var avlade så, och att det var en särskild odlingsform. Det är ju i så fall inte den första, eller värsta, genetiska defekten som professionella odlare odlar vidare på.
            Senast redigerad av Shepard; 12 November 2007, 21:49.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            Arbetssätt...