Nå´n som vet om denna art går att få tag på i Sverige?
Cryptoheros sp. Honduran red point
Kollaps
X
-
Cryptoheros sp. Honduran red point
"You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
Min profil
Mitt galleriTaggar: Ingen -
Guest
Jepp finns några här i sverige som tog hem dom 2005-2006 och de verkar vara lika bra på att yngla av sig som sebran. Dock så tillhör den inte längre cryptoheros och de har tom fått ett artnamn -
Amatitlania siquia.
Men det är tydligen osäkert om Amatitlania siquia är samma som Honduran Red Point.
Jag har läst artbeskrivningen, och tråkigt nog går det inte att identifiera levande fisk med den. Det krävs att nån tar ett gäng red point och dissekerar för att få klarhet i om det är rätt art.
Väldigt vacker fisk, annars. Jag såg ett gäng F1 nyligen på Akvarieleasing, och fast jag sett bilder hade jag inte haft klart för mig att det som är grå på en zebra är blankt silverblått på redpointen.Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!Kommentar
-
Guest
Jag kollade i imazos lista och där stod det bla nigrofasciatum "honduras" och det kan ju varit "Amatitlania siquia" eller Amatitlania nigrofasciata som är det nya namnet på sebracikliden.
Hehe Azur: du får väl fråga nån på ciklid.se om de är villiga att skicka en död firre till dig.Kommentar
-
Nja...då det gäller åtkomligheten av hondurian red så finns det en del privata uppfödare av denna i östergötland.
Och yes skillnaden mellan hrp och vanlig zebra är väldigt lika.
Dock så har de nog med dagens optik lyst av fjällen på hrp och zebra och konsaterat att de är två skilda arter.
Det så kallade fjäll analys är väldigt vanligt för att artbestämma fisk och speciellt olika typer av korsningar.
Då det gäller artbeskrivningen så kan man utgå till viss del från vanlig zebra men man kan grovt säga att både hondurian red point och lika så cutteri cikliden är mindre revirbenägna och inte lika stridslystna som zebran...
En lek man skulle nog säga att Honduran Red Point är en korsning av sajica, zebra och i viss mån multispinosa.Frånvarande nu mera men här ibland.Kommentar
Kommentar