Liggande scalar....ööhhh ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    Liggande scalar....ööhhh ?

    Ett par av mina VF Spetsnosar håller på att vakta de nyladga romen.

    Satt och tittade en stund igårkväll på spektaklet i karet.

    Lekparet har tagit hela den vänstra sidan i besittning.

    Alla andra fiskar (bortsett från malarna) håller till i den högra delen.

    Efter ett tag så såg jag en rolig sak.

    Med jämna mellanrum så försöker någon av de kuvade fiskarna på sig en liten simtur bort mot romkakan. Särskilt hanen får då tuppjuck, och jagar bort besökaren, ganska vildsint.

    Han jagar genom att lägga sig på sidan och flyga fram som en spitfire under andra världskriget. Detta beteende såg jag redan 1986 när jag hade scalaren för första gången.

    Men, efter ett tag så såg jag en ny rolig sak. Redan när en annan fisk började närma sig den "tillåtna" gränsen, så började hanen tilta över åt höger. Han står fortfarande stilla. Ju mer besökaren närmar sig, desto mer tiltar han över.
    Efter ett litet tag så står han helt på sidan, som om han står i attack mode.

    Där står han och spanar bort mot den där besökaren, vrider huvudet efter fisken som simmar lite fram och tillbaka. Och så, när beökaren kommer över gränsen, så flyger han fram och attackerar vildsint. Efter attacken, så går han tillbaka, står normalt, tills han ser en annan fisk som börjar närma sig. Och då börjar han tilta över igen, alltid åt höger.

    Efter ett tag få verkar det som att övriga scalarer har lärt sig. För så fort han börjar tilta över, så backar dom. Mollysarna/Platy/Bol Fjärilar verkar inte lära sig. Hanen stod vid flera tillfällen flera minuter i attack mode, så det var inte så att han tiltade över för att direkt gå tillbaka. Honan däremot, hon tiltar bara över när hon attackerar.

    Kan detta ses som att scalarer är mer läraktiga, mer intelligenta, eftersom de verkar förstå att när en annan scalar tiltar över, så är det fara. Eller är det som så att de "känner igen" beteendet eftersom de är samma art.

    Hur som haver,,,,,kul att se.
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
  • JEK
    • March 2007
    • 1467

    #2
    Undrar om dom gør likadant i naturen?
    Mvh.
    Johan - akvarielös!

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      mmm....prexis....eller om det är som så att de får ett litet konstigt beteende när de har kristallklart vatten och ser en massa fiskar nära romkakan.....
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • Inka
        • July 2005
        • 1233

        #4
        Härlig underhållning du har!
        Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

        www.kvitter.n.nu

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          klart bättre än tv'n igår.....
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • Whistler84
            • November 2007
            • 850

            #6

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              tack för det televerket....*mutter*
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Det behöver inte vara så att de andra fiskarna inte är lika läraktiga, däremot har nog de andra scalarerna lättare att fatta vinken, eftersom de är artfränder, och nog därför är bättre på att läsa signalerna.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #9
                  det verkar som om kriget har lagts ner i karet.

                  nu är det total kuvning.

                  när jag kom hem så står ALLA fiskar (utom malarna) på motsatta sidan och flämtar.
                  övriga scalarer har klara bitmärken i fenorna, och övriga fiskar ser mest rädda ut.

                  Karet är 120 cm långt, romkakan är kanske 15 cm från vänster ruta. Alla andra fiskar står till höger, framför pumpen, kanske max 15-20 cm från rutan. Det är med andra ord helt tom på runt 85-90 cm mitt i burken.....

                  ser ganska sjukt ut.....
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Jag hade två par av den vanliga, sönderodlade sorten, i ett 375-liters (150 cm), och de lekte i varsin ända av akvariet, nära sidorutorna. Det var rätt stormigt, och toleransnivån var rätt låg, om jag minns rätt.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #11
                      I söndags morse så sprattlade det rejält bland romen.

                      Men när honan fick för sig att flytta romen från en planta till nästa, så tyckte hanen att det var dags för kaviarfest.

                      Alla romen borta. Hanen blev "fet".

                      Nåja...det gick 2 dagar längre denna gången....med denna takten så om 3-4 lekar så kanske det blir lite yngel....
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • PowerSteffo
                        • March 2007
                        • 174

                        #12
                        Asch, synd! Men de lär sig mer och mer, så var inte orolig.
                        Själv har jag numer 3 dagar gamla frisimmande yngel
                        Säkert 40 st i alla fall. Så nu hoppas jag Sera Micron klarar att föda dem....
                        Har inte fått kläm på artemia kläckning
                        Kommer att köpa skalade artemia ägg också, det skall visst fungera bra det med.


                        /Stefan

                        Kommentar

                        • Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

                          #13
                          Jag blir inte orolig förrän framåt vårkanten när mitt ungelkar är färdigt.....
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                          Kommentar

                          Arbetssätt...