Hjälp - Ap. Hongsloi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Henrik_von_Jyndevad
    • January 2006
    • 272

    Hjälp - Ap. Hongsloi

    Tjenare! Jag har jättesvårt för att få mina Hongsloi att trivas. Vattnet är bra, andra fiskar trivs. Men Hongsloi vägrar färga ut, deras fenor är ihoptryckta o de är allmänt slöa.

    Mina apisto-kar har oftast mörkt vatten då jag filtrerar med torv. Är detta något som folk inte rekomenderar generellt när det gäller apistogrammor?

    Är tacksam för svar!
    MVH Henrik
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    #2
    Stämmer detta som står i din profil?

    #45L Apistogramma Hongsloi II [Röd dvärgciklid] & Apistogramma nijsseni [Pandaciklid]

    Är nijesseni pigga? Min erfarenhet är att nijesseni är en av de mest dominanta Ap som finns, framförallt honorna. Kan de vara så att hongsloi är lite mobbade?

    Har själv ett par hongsloi i ett 45 liters tilsammans med några små guramis. Hannen har jagat honan konstant i flera veckor. Men en dag hade honan bytt färg och blivit gul. Då var det ombytta roller, honan jagade hannen. De lade förmodligen rom i sin Ap. Kruka. Går ju inte att se om det finns någon rom men allt tydde på det. Tyvärr blev det nog inget av rommen. Men honan är fortfarande gul och jagar hannen.

    Hade lek ungefär samtidigt med nijesseni i min stora burk och där har jag frisimmande yngel nu.

    I 45 liters har jag bara kranvatten och massor av växter. PH ca 7,5

    I 400 liters håller jag PH på 6,9 med hjälp av CO2.
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    Arbetssätt...