Hur många kakadua honor?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Blokk
    • November 2007
    • 25

Hur många kakadua honor?

Hallå alla akvariemänniskor!

Har precis inrett klart mitt nya 60 liters akvarium och det enda som saknas nu är fiskarna. Har siktat in mig på kakaduaciklider som är väldigt vackra.
    Men nu undrar jag hur många honor man skall ha per hanne? Har läst olika trådar här på forumet men får annorlunda svar. I vissa fall har folk haft dem i par och ibland fler honor. Hade ju vart kul om man kunde få lite yngel men är då ynglen i fara om man har flera honor som kan äta upp dem?
    Eller är en hona nog om man inreder med tillräckligt många gömställen så inte hannen är på henne för mycket?

Patrik//
  • Shepard
    • March 2003
    • 13992

Hur många honor man kan ha har väl lite med akvariets storlek att göra. I ett 60-liters kan det nog funka med två, om man inreder bra. Om flera honor har yngel samtidigt, så äter honorna inte upp varandras yngel, utan de "kidnappar" eller "adopterar" istället varandras yngel.

Vet ju inte exakt var du bor, men om du vill ha fler honor till en hane så ska du inte åka till Herkules i Göteborg. De har visserligen en del Apistogramma, men om jag inte minns fel, så säljer de dem bara parvis, av nå´n anledning.
    Senast redigerad av Shepard; 05 November 2007, 22:06.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

Kommentar

• c90368
      • September 2006
      • 5973

Verkar som att grossisterna har börjat sälja Ap i par till affärerna. Det brukar vara svårt att få köpa flera honor till en hanne. Min erfarenhet från Östergötland.

Om man hittar någon affär som har privat odlat brukar det inte vara några problem.
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

Kommentar

• Blokk
        • November 2007
        • 25

Var nere och kollade på kakaduarna nere i stan och dem var riktigt fina. En hona var riktigt utfärgad och hannen var väldigt fin. Kommer nog köpa Hannen och den fina honan och se vad som händer. Vill ju ha lyckad lek men om honan tar för mycket stryk så får jag inskaffa nån till. Kanske bara jag som är dum men känns som att ju mer honor man har desto större är risken att nån äter upp ägg/yngel. Hur är det med kakaduaciklider, äter dem upp varandras avkomma?

Kommentar

• c90368
          • September 2006
          • 5973

Nej, inte så länge de är små åtminstone. Faktum är att en ”annan” hona än den yngelvårdande kommer inte i närheten av ungarna utan att bli bortjagad.

Har just nu en Ap nijsseni (Pandaciklid) som håller ca trettio kardinal/neon –tetra samt ett gäng Rödmuns och Citron –tetror + Nyckelhålsciklider och Skalarer samt malar på plats med sina yngel i ett 400 liters.

Fick en tanke som liknelse med hennes vaktande. Att som fisk gå in i hennes område är ungefär som att du skulle kliva in hos Hell Angels högkvarter en lördagskväll och fråga om någon av ”flickorna” är ledig ikväll!
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

Kommentar

• Henrik_von_Jyndevad
            • January 2006
            • 272

Ursprungligen postat av Micke_A
            Hur många honor man kan ha har väl lite med akvariets storlek att göra. I ett 60-liters kan det nog funka med två, om man inreder bra. Om flera honor har yngel samtidigt, så äter honorna inte upp varandras yngel, utan de "kidnappar" eller "adopterar" istället varandras yngel.

Vet ju inte exakt var du bor, men om du vill ha fler honor till en hane så ska du inte åka till Herkules i Göteborg. De har visserligen en del Apistogramma, men om jag inte minns fel, så säljer de dem bara parvis, av nå´n anledning.
            Det är en ny trend. Det är väldigt vanligt här nere i Malmö tycker jag. "Fiske & Fiskar" säljer extra honor men höjer då priset med 30% (detta gäller dock Malawi-ciklider då det är deras "speciallitet")

Det har faktiskt gått så långt att jag hoppas på att om någon ska dö så ska det vara hanen. För när jag köper ett nytt par, t.ex. Ap. Cacatuoides, så har jag en extra hona. En extra hane kan jag inte använda.
            Senast redigerad av Henrik_von_Jyndevad; 08 November 2007, 04:04.
            MVH Henrik

Kommentar

Arbetssätt...