Riktpris - Diskus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Koksalt
    • November 2007
    • 498

    Riktpris - Diskus

    Är det någon som kan hjälpa till med ett riktpris på ex Symphysodon sp. "red"?

    Visst är det svårt med vad fiskar kostar men samtidigt så är det intressant att veta innan man fastnar för en art. Den kan ju kosta allt från 10:- upp till hur mycket som helst. Men om man har en någorlunda begränsad budget så är det ju intressant att veta iaf!
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1738124
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det är lite svårt att säga då det beror på storlek och vilken sort. S. "Red" är inget riktigt handelsnamn på diskus utan du får nog precisera dig lite bättre för att få exaktare prisuppgifter.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Koksalt
      • November 2007
      • 498

      #3
      Vet att det är svårt med priser, men ett ca pris så man åtminstone har en aning... Det är ju "nya" fiskar" och kostar dom olika unga som vuxna så är jag nöjd med två priser

      Den heter faktiskt:

      Vetenskapligt namn: Symphysodon sp. "red"

      Handelsnamn:Röd

      Allt enligt zoopets artbeskrivningar.
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1738124

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Om du kollar Zoopets artbeskrivning så är det 4 olika diskusar som kallas för "red" och ingen av dessa har det handelsnamnet i affären.
        Priserna beror som sagt vilken sort det är samt storlek, och det är lite svårt att säga vilka priser det handlar om, men små i storleken 5-6 cm för 200-300:- och uppåt, men ska du ha sotfria, stora kanonexemplar får du kanske sätta ytterligare en nolla efter det priset, även beroende på var du köper dem.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Koksalt
          • November 2007
          • 498

          #5
          Såg nu att det fanns 4 olika

          Det jag känner då är ju att artbeskrivningen i det här fallet inte hjälpte mig ett endaste dugg

          Om jag skulle gått till affären så skulle jag kommit dragandes med det namnet/namnen jag hittade där... Undrar om jag skulle fått det jag ville?

          Tack för det priset.. då har jag iaf en bild av vad priserna ligger.. Även om jag som sgat vet att det är svårt att sätta ett pris så här.

          Tack Ansjo
          Senast redigerad av Koksalt; 04 November 2007, 16:25.
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1738124

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Så farligt är det inte, men kollar du vad de har för handelsnamn så kommer du närmare sanningen, tex Marlboro red. Sedan är detta inte samma namn på i princip samma fisk från olika odlare, om man ser fisk som kommer från Asien eller om de kommer från Tyskland så har de ofta olika handelsnamn.
            Här kan du regga dig och kolla på en del priser så vet du ungefär var de ligger: http://www.brosaters.se/diskus-varberg/
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Koksalt
              • November 2007
              • 498

              #7
              Tack för hjälpen
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1738124

              Kommentar

              • firefox75
                • April 2007
                • 1806

                #8
                Vilken färgsättning har de?
                Eventuellt mönster(snakeskin, flat, stripe)?
                Hur stora?

                Vilken odlare de kommer från spelar stor roll prismässigt.
                Har man egna så får man mest för icke korsade färger och mönster, runt 2-300kr vid bra kvalitet.
                Ska man köpa så bör man hålla sig till "steindecker" eller andra godkända uppfödare som är medlem i england/tysklands diskus förening.
                Dock får man pröjsa rejält för dessa(runt 3-800kr/fisk).
                Blå och grön anses eftertraktade i olika mönster varianter och brun lika så då det är mera VF i dem.
                Kombinationen turkos/röd är efter traktad vid snakemönster.

                VF brun rekommenderas om man planerar att dra igång en egen odling med bra kvalitet.
                Färgen röd är eftertraktad omönstrad.

                Finns fortfarande en del färg/mönstersättningar som ingen fått fram än.
                Frånvarande nu mera men här ibland.

                Kommentar

                • kaj.p
                  • June 2002
                  • 2952

                  #9
                  [quote=firefox75;1043147] Ska man köpa så bör man hålla sig till "steindecker" eller andra godkända uppfödare som är medlem i england/tysklands diskus förening.
                  [quote]

                  Funderar på vem "steindecker" är? Menar du möjligen Stendkert? Förening ??Det finns flera i Tyskland o två i England. UK.D.A. och B.I.D.K.A
                  Någon förening för auktoriserade odlare känner iallfallinte jag till.
                  Nordiska Diskus Sällskapet
                  Hallandsakvaristerna
                  BAK Gcg Maf NCS

                  Kommentar

                  Arbetssätt...