Temperatur?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Foosa
    • November 2006
    • 8

    Temperatur?

    Lämplig temperatur till Discus i strl ca 8cm? (utan stj-fena)

    Tips på växtlighet som klarar högre temp,
    förutom zoopet´s rekomendationer på sidan.
    Personliga erfarenheter på högre temp?
    Senast redigerad av Foosa; 29 October 2007, 22:31.
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #2
    Ursprungligen postat av Foosa
    Lämplig temperatur till Discus i strl ca 8cm (utan stj-fena)

    Tips på växtlighet som klarar högre temp,
    förutom zoopet´s rekomendationer på sidan.
    Personliga erfarenheter på högre temp?
    Temperaturen skall väl vara den samma oavsett storlek eller är jag helt ute och cyklar? Skicka ett pm till kaj.p, han kan ALLT och lite till om discus....
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • fougner
      • February 2007
      • 218

      #3
      Temperaturen ska ligga på runt 27-32 grader. Jag skulle i ett inrett kar försöka ha en temperatur på 28-29. Det är ingen skilnad på temperatur på stora och små discus. Jag har hört att vissa har högre temperatus på mindre discus, varför vet jag inte men det kan säkert kaj svara på.

      de flästa växter så vitt jag vet funkar i de temperaturerna. Men jag är absolut inte så duktig på växter. Men jag använder tex svärsdsplanda, valliesneria(stavning?), anubias, javaormbunke...... Men där kan du kolla i växtbeskrivningarna, de är riktigt bra.




      //Hampus
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1233063

      Kommentar

      • lennart wiklund
        • April 2005
        • 292

        #4
        Små diskus bör du nog hålla i 30c enligt mej.Sedan tycker jag att du skall vara utan inredning i karet till dom är minst 12-14cm.Därefter kan du ha dom i ett planterat kar samt sänka tempen till 28-29c.Små diskus skall ha mat JÄMT för att växa,få fin form samt utvecklas bra.Därför skall dom även ha ordentliga vattenbyten.Matar du med frysmat eller bara torrt foder??
        Matar man med fryst låt säga 1g/dag sedan med granulat,flingor 4-5g/dag bör man åtminstone byta 30-50%vatten dagligen.Diskus växer inte bara av mat,även vattenbytet är A och O för en bra tillväxt.Sedan beror det på hur stort kar du har samt antalet diskusar.

        Kommentar

        • Alexander72
          • April 2006
          • 244

          #5
          Det har varit en del turer angående vilken temp man ska hålla sina discusar i.
          Personligen har jag haft discus i varma kar och i något svalare.
          Jag tycker fiskarna mår bättre i det lägre intervallet runt 28 grader.
          Yngel har jag också kört runt 27-28,5 grader och de har vuxit och mått jätte bra i dessa intervaller.
          Jag tror att en högre temp medför en högre andel bakterier och på grund av det risk för att de blir sjuka.
          De sägs att discusen optimala lek temp är 28,5 grader så det är nog en bra nivå att lägga sig på.

          Kommentar

          Arbetssätt...