Scalareyngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • larsliljegren
    • October 2006
    • 2

    Scalareyngel

    Hej

    Fick helt oplanerat scalareyngel i mitt akvarium på jobbet. Kunde inte motstå frestelsen att ta hem dom och försöka kläcka dem artificiellt i ett 49 liters akvarium. Nu efter ett dygn har flertalet kläckts, min fråga och oro just nu är att de flesta hamnat på botten av akvariet, jag hade trott att de skulle hänga sig kvar på bladet. Ska jag göra något åt detta eller bara låta det vara? Ytterligare en fråga: ska jag göra vattenbyten reran nu?

    Tacksam för all hjälp/ Lars
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Låt dem vara så kommer de förhoppningsvis snart att bli frisimmande och komma upp från botten. Har du inget grus i karet är det ett plus för då ser du vad som händer med dem.
    Du kan byta vatten nu, men ta det försiktigt i början med mängden.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #3
      Hur går det med ynglen? Har du mat til dem? För nu är de väl frisimmande eller hur? Berätta mer!
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • larsliljegren
        • October 2006
        • 2

        #4
        Hej

        Jo nu är det 12 frisimmande yngel kvar, jag tror att de som satt fast på bladet klarade sig bättre. Jag har inget grus på botten vilket ju underlättar att räkna dem. Artemian har dock inte kläckts såsom jag hade hoppats men jag hade något extremt fint (pulveraktigt) fiskfoder som ungarna köpte för att mata grodyngel med förra sommaren och det verkar fungera, åtminstonne tills artemian kläckts.

        Föräldraparet har lagt 150 nya ägg och dem låter jag vara, vi får väl se hur det går. Hur ska jag mata dem, om de klarar sig till frisimmande? De går i ett 250 liters akvaraium med 7 kardinaltetror och några malar. Doppvärmaren rusade nämnligen för 2 veckor sedan vilket medförde att det var 35 grader varmt i karet en morgon och 20 columbiatetror och 15 kardinaltetror hade dött. Dock lade ju scalarerna ägg några dagar sedan och jag antar att värmeshocken gjorde sitt.

        / Lars

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          Ursprungligen postat av larsliljegren
          Hej

          Jo nu är det 12 frisimmande yngel kvar, jag tror att de som satt fast på bladet klarade sig bättre. Jag har inget grus på botten vilket ju underlättar att räkna dem. Artemian har dock inte kläckts såsom jag hade hoppats men jag hade något extremt fint (pulveraktigt) fiskfoder som ungarna köpte för att mata grodyngel med förra sommaren och det verkar fungera, åtminstonne tills artemian kläckts.

          Föräldraparet har lagt 150 nya ägg och dem låter jag vara, vi får väl se hur det går. Hur ska jag mata dem, om de klarar sig till frisimmande? De går i ett 250 liters akvaraium med 7 kardinaltetror och några malar. Doppvärmaren rusade nämnligen för 2 veckor sedan vilket medförde att det var 35 grader varmt i karet en morgon och 20 columbiatetror och 15 kardinaltetror hade dött. Dock lade ju scalarerna ägg några dagar sedan och jag antar att värmeshocken gjorde sitt.

          / Lars
          Det finns ett bra, billigt, lättodlat, levandefoder som heter micromask.
          Skicka ett pm om du är intresserad, info i form av artikel finns på min zoon också, samma användarnamn om länken inte funkar....
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          Arbetssätt...