Lek På Vf Scalarer !!!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    Lek På Vf Scalarer !!!!!!

    YES !!

    Köpte några VF Spetsnosscalarer för lite mer än 3 veckor sedan.

    DE HAR NU LEKT för första gången.

    Kolla in bildsviten !!!!!!!!!!

    Visst är dom vackra....!!!!

    Det hela började när jag kom hem i fredags. Efter diverse stök med barnen så satte jag mig med en kopp kaffe framför karet.

    Och se på f-n.

    Två scalarer som tuggar på svärdsplanta. Putsar och fejjar. En av dom har ett kort trubbigt rör ute, den andre ett kort smalt rör. kort och gott hona + hane.

    Efter en stund så lägger honan en rad med rom.

    Hanen är snabbt framme och ......äter upp dom !!!!!

    Honan lägger ny rad....hanen äter (kaviarfest ?) !!!

    Och så fortsätter det en bra stund.

    Efter ett tag fattar hanen att man kanske skulle göra mer än att äta.
    Han börjar befrukta.

    Så, efter kanske 1 timme ligger där kanske 100-150 rom på plantan.

    Uppskattningsvis la honan lika många som försvann ner i hanens hals.

    De vaktar som hökar. Alla andra fiskar står som små skamsa småungar i andra delen av karet. Minsta antydan att komma närmare än 60 cm till rommen resulterar i häftiga utfall från lekparet. Deras färger är väldigt starka. Och fullständigt exploderar när det är en annan fisk som kommer i närheten...

    Tyvärr....dagen efter så upptäcker jag att kanske hälften av rommen är vita och mögliga. Senare unfder dagen så är de alla uppätna.
    Se sista bilden.

    Inte så ledsen för det. Det är ju första gången de leker.

    Kommer säkert fler ggr.

    Vad som är roligast med det hela, är att de inte verkar vantrivas iaf hemma hos mig.

    Men samtidigt så förstår jag inte riktigt. Enligt all litteratur jag har läst, så har jag fel PH och fel temp i karet för scalarlek.....ej heller rätt foder den sista veckan.....men kul är det iaf.
    Bifogade filer
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
  • alcar
    • April 2005
    • 1398

    #2
    kul då var det lek på gång som du trodde för ev vecka sen låt dom få lite tid och öva sig så kommer odm och bli duktiga yngelvårdande föräldrar
    mvh alexander
    min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      alcar....det var tydligen ett förspel förra veckan.

      En sak jag inte förstår, jag pren på denna tråd, fick ett mail som sa att du hade svarat på ett visst vis, men i tråden så står det inte alls samma text....


      Tid får dom....nästan hur mycket tid de vill.....mitt planerade lekkar för dom blir inte klart förrän runt mars/april....sedan ska de väl vänja sig vid det ett tag, så framåt hösten 2008 skall det lekas på allvar hade jag tänkt mig....
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • Wilhelm
        • October 2002
        • 604

        #4
        Ursprungligen postat av Kensa
        Vad som är roligast med det hela, är att de inte verkar vantrivas iaf hemma hos mig.

        Men samtidigt så förstår jag inte riktigt. Enligt all litteratur jag har läst, så har jag fel PH och fel temp i karet för scalarlek.....ej heller rätt foder den sista veckan.....men kul är det iaf.
        Tur är väl att de inte har läst i boken!

        De kommer att leka många ggr till och till slut kommer de att lyckas med att få yngel som de kan vårda ömt.
        Wilhelm
        Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
        www.ciklid.org www.aquafish.info

        Kommentar

        • daniel_i_malmö
          • April 2002
          • 1103

          #5
          Alltid kul med lek, och ännu roligare när det är VF fisk. Grattis!
          Malmö Akvarieförening
          no hope, no harm, just another false alarm

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            som sagt var, efter en dag så var lite mer än hälften mögliga.
            Blev uppätna.
            Men kulk att de trivs så mycket att de åtminstone försöker.
            Kan kanske bli en loiten kull om några månader när de har fått kläm på hur man gör....
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • PowerSteffo
              • March 2007
              • 174

              #7
              Ja, vad säger man. Kul med att de trivs så bra att de redan tar upp leken.
              Vad som förbryllar mig är att jag fått ett par odlade scalarer som från första leken var yngelvårdande. Extremt konstigt anar jag att detta är eftersom alla menar att de behöver träning för detta. Och vildfångade borde ju ha bättre förutsättningar för lyckad lek? Jag är i alla fall jätteglad att få ett sånt par.
              Men en sak till som förbryllar mig, min scalare hona liknar dina Vf scalarer i färgteckningen. Dvs, mera ränder på kroppen. Inte så starka men ändå lite lik dina. Men, de har väl kanske mer eller mindre ränder pga av odling...?

              /Stefan

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                du kanske har sptesnosar du med....:-)

                Sedan har ju alla naturformer ränder. Ju yngre desto mer ränder, ju äldre, desto mindre men starkare ränder.
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Ursprungligen postat av PowerSteffo
                  Ja, vad säger man. Kul med att de trivs så bra att de redan tar upp leken.
                  Vad som förbryllar mig är att jag fått ett par odlade scalarer som från första leken var yngelvårdande. Extremt konstigt anar jag att detta är eftersom alla menar att de behöver träning för detta. Och vildfångade borde ju ha bättre förutsättningar för lyckad lek? Jag är i alla fall jätteglad att få ett sånt par.
                  Men en sak till som förbryllar mig, min scalare hona liknar dina Vf scalarer i färgteckningen. Dvs, mera ränder på kroppen. Inte så starka men ändå lite lik dina. Men, de har väl kanske mer eller mindre ränder pga av odling...?

                  /Stefan
                  Ibland har man tur och får tag i odlad fisk som fått sköta det där på egen hand, då kan ynglen det lika bra som VF. Det är odlade scalarer som man plockat rommen ifrån som får avkomma som inte riktigt klarar det på egen hand. Det finns jättefina odlade scalarer med de ursprungliga färgerna i behåll, du har haft tur på mer än ett sätt....
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    mina VF Spetsnosar är på gång igen !!!

                    Putsade och fejade igårkväll på samma blad som innan.
                    (Vanedjur ?)

                    typiskt....en annan som åker till Korea ikväll.

                    Borta 1 vecka.....får inte se hur det går....

                    Men men....de verkar vara tåliga små rackare, inte så kräsna när det gäller maten numera, har tyvärr blivit mest flingor och lite fryst den sista veckan pga övrig familjestress.

                    men kul att de inte vantrivs iaf....
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kensa
                      mina VF Spetsnosar är på gång igen !!!

                      Putsade och fejade igårkväll på samma blad som innan.
                      (Vanedjur ?)

                      typiskt....en annan som åker till Korea ikväll.

                      Borta 1 vecka.....får inte se hur det går....

                      Men men....de verkar vara tåliga små rackare, inte så kräsna när det gäller maten numera, har tyvärr blivit mest flingor och lite fryst den sista veckan pga övrig familjestress.

                      men kul att de inte vantrivs iaf....
                      Så "synd"om dig som måste åka bort...?
                      De leker säkert fler gånger så du får se det igen, lycka till.
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        #12
                        Ursprungligen postat av tummen
                        Så "synd"om dig som måste åka bort...?
                        De leker säkert fler gånger så du får se det igen, lycka till.
                        Det är faktiskt inte så roligt som man kan tro.

                        Först sitter man på planet, sedan sitter man i bilen till hotellet, sedan sover man på hotellet, sedan så åker man tidigt till en fabrik, sedan så åker man till hotellet, sedan sover man,,,,,osv osv osv, sedan åker man hem.
                        Blir inte en minut över till turistande.

                        Samtidigt så får man jämna sms från frugan som säger att barn är sjuka.....


                        VILL HEMMMMMMM
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

                          #13
                          jaha....då var dom igång igen.

                          frugan ringde och meddelade att det ligger en massa rom på ett blad.

                          två ilsket vaktandes scalarer svävar över bladet.

                          alla andra fiskar står räddhågset i det andra hörnet.
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                          Kommentar

                          • Mia A
                            • February 2007
                            • 357

                            #14
                            Ursprungligen postat av Kensa
                            Det är faktiskt inte så roligt som man kan tro.

                            Först sitter man på planet, sedan sitter man i bilen till hotellet, sedan sover man på hotellet, sedan så åker man tidigt till en fabrik, sedan så åker man till hotellet, sedan sover man,,,,,osv osv osv, sedan åker man hem.
                            Blir inte en minut över till turistande.

                            Samtidigt så får man jämna sms från frugan som säger att barn är sjuka.....


                            VILL HEMMMMMMM
                            Väldigt offtopic...

                            Men jag blev så nyfiken
                            Får man fråga vad du jobbar med?

                            Kul med leken iaf. Lycka till!
                            Mvh / Mia

                            Kommentar

                            • Ken Olofsson
                              • November 2006
                              • 8014

                              #15
                              frågan är ju alltid fri.
                              svaret är däremot alltid svävande.

                              jag jobbar med skruvar, gångjärn, magneter, packningar,,,,,,,,

                              kort och gott jobbar inom eletronikbranchen med logistik....

                              Visst var det klart och koncist....
                              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                              Kommentar

                              Arbetssätt...