blå ciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • QWERTYpro
    • April 2007
    • 69

    blå ciklid

    har ett par med blå ciklider som ska flyttas till ett större kar på 150 liter.
    tänkte ha ett par av någon annan ciklid också.
    tänkte röd juvelciklid elr flaggciklid
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Det blir nog för mycket med två såpass storvuxna ciklidpar i ett 150-liters (blåciklid/flaggciklid). Röd ciklid är nog lite för aggressiv när den leker, och bör nog få ha ett 150-liters för sig själv.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • QWERTYpro
      • April 2007
      • 69

      #3
      finns det någon fisk som passar?

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        I ett 150-liters så är det nog bäst att ha en såpass stor ciklid som blåciklid som enda par. Men nyckelhålsciklid, eller kanske palettciklid, kan kanske funka. Nå´n lite större tetra, och olika malar kunde nog också funka.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Lenmar
          • February 2004
          • 6154

          #5
          150 liter är fullt tillräckligt för ett par blåciklider, nästan på gränsen till för litet. Dina blå kan ju iofs vara små men de växer sig ganska så stora ganska så snabbt.
          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Ja, ska man hårddra det, så är 150 liter egentligen lite för litet för blåciklid i längden.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • firefox75
              • April 2007
              • 1806

              #7
              Troligtvis så kommer dina blå att stanna av i växten och normalt passar blå i ett 150liters.
              Dock inte mina eftersom hanen är 17cm o honan 13cm.
              När det gäller andra arter än blå så skulle jag nog satsa på malar....då dina blå troligtvis kommer bli runt 12cm innan de avstannar i växten.
              Eller att du väljer någon ciklidart som kan mäta sig med blå gällande aggresivitet.
              Har sätt Elliotti o blå i ett 150liters och det funkade i ungefär 3års tid...
              Men annars kan du ha cutteri(cutters par), spilurum, kanske zebra eller någon annan art...
              Även mera tillbaka dragna ciklider som typ hantel kan funka...
              Då blå cikliden är väldigt tålig och robust så kan man köra med mera aggresiva fiskar, där av valet ovanför.
              Frånvarande nu mera men här ibland.

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Zebra skulle jag nog inte rekommendera, har för mig att de tar stora revir när de leker. Hade ett par i ett 375-liters en gång, och de andra fiskarna fick inte vara på många ställen.

                Andra Cryptoheros, som spilurum, och sajica kan funka. Hanteln blir nog för stor.

                Men som sagt, det räcker nog bra med ett par i den storleken i det akvariet.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • firefox75
                  • April 2007
                  • 1806

                  #9
                  Micke_A så sant så...men zebra i lagom storlek tror jag nog inte tilllåts att ta stort revir...i ett 150liters med blåciklider.
                  spilurum kan funka med tanke på de små reviren de tar...dock så är de lite mer frammåt i att skydda sina små än vad sajican är...
                  Hantel trivs bland växter...och om man planterar mycket växter i bakgrunden med några flata stenar emellan så håller de sig där oftast...blåcikliden gillar ju både enbart sand botten med lite större stenar...så jag tror att de kan funka...
                  Körde själv med både hantel(15cm 2st) och mina blå ciklider(10cm, 8cm) då...i ett 150liters...var dock bara en provisorisk lösning under 2månader...
                  Och rent revirmässigt och styrkebalans så var det nästan så att mina blå anföll hanteln...
                  Men spilurum eller cutteri kan funka...även så som zebra...

                  Detta föreslår jag utav egen erfarenhet eftersom jag kör ett blåciklidspar(12, 8cm) tillsammans med zebra(10, 6cm) i ett hastigt iordninsställt 150liters...de har varit där i snart 4månader...
                  Frånvarande nu mera men här ibland.

                  Kommentar

                  • Lenmar
                    • February 2004
                    • 6154

                    #10
                    Mina blåciklider gick i 450 liter tillsammans med ett par Septemfasciatus (=Cutters) och ett par sajica. Blåcikliderna slutade helt att leka medans sajican tog över akvariet med sina snabba attacker. Sajicorna var minst i storlek, sedan kom septemfasciatusarna och störst var blåcikliderna. Så det kan ju vara lite hur som helst, firrarna är ju individer. Våra sajicor var hysteriskt duktiga på att vakta sina yngel medans blåcikliderna inte hängde med alls.
                    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                    Kommentar

                    • firefox75
                      • April 2007
                      • 1806

                      #11
                      Lenmar....jo sajica o cutters är ju annorlunda byggda.
                      Nästan platta;D och faktiskt mera stömlinjeformade.
                      Dock så brukar de sällan stå pall för attacker i längden av blåciklider...oftast hinner de dock undan eftersom de är snabbare.
                      Blåcikliden är ju oandra sidan betydligt robustare än både sajica o cutters.
                      Och tål så till ledes mera stryk...men någon snabb simmare är det inte...
                      Frånvarande nu mera men här ibland.

                      Kommentar

                      • Lenmar
                        • February 2004
                        • 6154

                        #12
                        Ursprungligen postat av firefox75
                        Lenmar....jo sajica o cutters är ju annorlunda byggda.
                        Nästan platta;D och faktiskt mera stömlinjeformade.
                        Dock så brukar de sällan stå pall för attacker i längden av blåciklider...oftast hinner de dock undan eftersom de är snabbare.
                        Blåcikliden är ju oandra sidan betydligt robustare än både sajica o cutters.
                        Och tål så till ledes mera stryk...men någon snabb simmare är det inte...
                        Min erfarenhet är tvärtemot din, mina fullvuxna blå gick inte till attack mot de små femcentimeterssajicorna, de gick och gömde sig och blev inte sig själva förrän sajicorna var ur karet, 450-liters karet. De hade inte något att säga till om så länge sajicorna bodde i akvariet. Du har dina erfarenheter, jag har mina. Blåcikliderna är sävliga ciklider som saknar "stinget" om motståndet är ihärdigt, snabbt och ettrigt enligt mig.
                        Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                        Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                        Kommentar

                        • firefox75
                          • April 2007
                          • 1806

                          #13
                          Lenmar...kan vara så som du säger...
                          Sävliga är väl synd o säga men visst de är lite sega....
                          Dock gör min hanes bett förbannat ont...än värre är la mina guld för där vill jag inte ens sticka ner handen.
                          Nu har jag ju oandra sidan haft mina blå snart 6år så de har ju några år på nacken och de är dessutom VF så de bankar på rejält.
                          Har tyvärr sätt odlade blå som nästan blir skrämd av några mollys...
                          O då har mollyn varit typ 4-5cm och de blå varit 12-14cm.

                          Vad jag fattat så skiljer det sig en hel del i temperament mellan vf blåciklid och odlade blåciklider.
                          VF blå verkar typ lika aggresiv som guldsöm eller cintrinellum.
                          Frånvarande nu mera men här ibland.

                          Kommentar

                          • Lenmar
                            • February 2004
                            • 6154

                            #14
                            Ursprungligen postat av firefox75
                            Lenmar...kan vara så som du säger...
                            Sävliga är väl synd o säga men visst de är lite sega....
                            Dock gör min hanes bett förbannat ont...än värre är la mina guld för där vill jag inte ens sticka ner handen.
                            Nu har jag ju oandra sidan haft mina blå snart 6år så de har ju några år på nacken och de är dessutom VF så de bankar på rejält.
                            Har tyvärr sätt odlade blå som nästan blir skrämd av några mollys...
                            O då har mollyn varit typ 4-5cm och de blå varit 12-14cm.

                            Vad jag fattat så skiljer det sig en hel del i temperament mellan vf blåciklid och odlade blåciklider.
                            VF blå verkar typ lika aggresiv som guldsöm eller cintrinellum.
                            Jag hade mina VF blå i sex år och de var stora redan när jag fick dem och visst både känns det och syns det (på händerna!) när man rafsar runt i deras revir och får sig ett hugg. Det är min blå hane som är på artbeskrivningen här på zoopet så han är ingen liten mes direkt, rejält bautastor! När jag säger att de är sävliga så jämför jag med guldsöm, sajica, septemfasciatus, multispinosa och thorichtys aureus.
                            Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                            Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                            Kommentar

                            • firefox75
                              • April 2007
                              • 1806

                              #15
                              Då har jag över aggresiva vf blå då
                              Frånvarande nu mera men här ibland.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...