Jag har ett 300 liters kar med 6 st medelstora scalarer och funderar på att skaffa ett par discusar. Skulle de gå tror ni och hur många måste man skaffa i såfall ?
Blanda scalarer med discus
Kollaps
X
-
I en bok jag läste står det att Skalarer och Discus kommer från samma biotop område vilket innebär att det går alldeles utmärkt att ha dessa ihop.
Har dock aldrig haft erfarenhet om det.
/Stefan -
Jag tycker det låter som det kommer bli tajt att stoppa ner discus i ett 300liters kar där du redan har scalarer.
Scalarerna är betydligt matgladare än discus så risken är att det blir svårt att få igång discusarna om du väl köper några.
MvhKommentar
-
vem var det som sa att om man ska blanda scalarer och discus så skall man börja med discus och sedan plocka in små scalarer,,,,,,??Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
Ibland är jag :Ibland är jag:
Men oftast är jag:
Kommentar
-
Skulle nog inte kört scalarer och diskus i samma kar. mest för att 300liter låter lite väl lite och sen att scalarerna är ofta lite mera matfriska än diskus.
Risken finns att dina diskus inte får till räckligt med mat.
Sen har du brist sjukdomar på halsen så småningom.Frånvarande nu mera men här ibland.Kommentar
-
Jag kör med diskus och skalarer i samma akvarium. Dock är det på 540l och diskarna tar för sig rätt så bra och buffar undan skalarerna om det behövs. Hade dock INTE satt ner diskus i storleken under 10cm med skalar. Då är de nog inte tuffa nog.
JensAd nocendum potenses sumusKommentar
-
jag hadde diksus och skalarer i ett 400 och det fungerade fint alla åt o9ch mådde bra jag tycker jonais kan köpa sig några diskus i 10-12 cm klassen och ha i sitt 300 L utan att behöva oroa sig han skriver att skalarerna är medelstora så dår är dom ju inte fulvuxna om det hade rört sig om skalarepar så hadde det varit en annan sakKommentar
-
Jag kör med dicsus och peruscalarer i mitt 450l, och det går utmärkt med matningen. Jag börjar med D50+ flingfoder och det äter alla, sedan blir det Tetras discus granulat som scalarerna tar högt och discusarna tar mest det som åker till botten. Avslutningsvis så blir det fryst discusfoder där alla tar det som flyger omkring och det som hamnar på botten, och jag har inga problem med överblivet foder på botten för det tar pansarmalarna hand om. Alla trivs och växer som tusan, så för mig fungerar det alldeles perfekt.Kommentar
Kommentar