Gjort bort mig!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hella2
    • July 2005
    • 1158

    Gjort bort mig!

    jag såg till min gladje att mina två scalarer lagt ägg på ett blad. jag blev så till mig att jag plockade upp bladet och la det i en burk!? hmm.. vet att jag skulle ha haft dom kvar,men försent. vad ska jag göra nu tycker ni?
    Man blir aldrig fullärd ....
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Jaha, välkommen tillbaka till akvarielivet kanske man får säga.
    Om du har tillgång till en luftpump så kan du låta den bubbla med en syresten i närheten av bladet som du förankrar i sanden. Låt det inte komma rakt på rommen, utan vid sidan så det kommer friskt vatten i rörelse hela tiden och det blir ungefär som om föräldrarna fläktar rommen.
    Det tar ca 3 dygn innan äggen kläcks och de sitter då kvar på bladet ett par dagar till innan de blir frisimmande, och behövs inte matas innan dess.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Hella2
      • July 2005
      • 1158

      #3
      Tack ansjo! snacka om att känna mig dum nu då! men det är redan gjort nu. man kan inte lägga tillbaka bladet? det blir kanske för mycket störningar för föräldrarna.
      Man blir aldrig fullärd ....

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Om du vill att fiskarna ska käka kaviar till kvällsmat så kan du stoppa tillbaka bladet.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Hella2
          • July 2005
          • 1158

          #5
          haha..jättekul! behöver dom ljus dygnet runt eller? Rommen är bara i en skål utan luftpump och värme.
          Man blir aldrig fullärd ....

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Då är det nog mer eller mindre kört för dem.
            Ska du dra upp dem artificiellt är det ordning och reda som gäller, och inte en gammal bunke som du haft pannkakssmet i!
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Katharina
              • December 2006
              • 4045

              #7
              Ursprungligen postat av Hella2
              Tack ansjo! snacka om att känna mig dum nu då! men det är redan gjort nu. man kan inte lägga tillbaka bladet? det blir kanske för mycket störningar för föräldrarna.
              Fniss... Jag ska erkänna att jag skrattade lite för mig själv när jag läste din tråd.. Nästa gång kanske du ska prova och se om föräldrarna kan sköta om sina bebisar själva, istället för att ha dem i pannkaksbunken...

              Nää, jag skojar bara.. Man gör så mycket tokigt när man är ivrig.. Själv stoppade jag i hela medicintabletter för några veckor sedan trots att jag mycket väl vet att de ska lösas upp i vatten först Stor verkan de hade då..
              Ha dé bäst... Tina

              Kommentar

              • Hella2
                • July 2005
                • 1158

                #8
                nu har i allafall pannkaksburken fått en luftpump 3 vita korn. men resten fina. får se hur det fortlöper.
                Man blir aldrig fullärd ....

                Kommentar

                • PlatyYngel
                  • January 2006
                  • 1105

                  #9
                  Om du vill att dom ska ha en större chans kan du ställa burken över ett element eller nära nåt annat varmt så att vattnet blir lite varmare än rummet. Har för mej att ynglen klarar sig bättre i 26-28 gradit vatten än i 20-22

                  Och jag lovar, har dom nu börjat lägga ägg kommer dom inte sluta. Räkna med ägg igen om 2-3 veckor... Så har mitt par gjort sen dom började i november förra året... *suck
                  / Marcus

                  Kommentar

                  • firefox75
                    • April 2007
                    • 1806

                    #10
                    Varför inte ställa burken om möjligt på lysrampen.
                    Varmt o gott
                    Frånvarande nu mera men här ibland.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...