Scalarer som tappar färg

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • obrandt
    • October 2007
    • 6

Scalarer som tappar färg

Vet ej om detta är postat i rätt forum, men jag provar så får ni rätta mig ni som kan bättre. Fick nyligen två scalarer till vårt 62l akvarium, skulle gissa att det är Pterophyllum scalare, bedömt utifrån bilden som finns här på Zoopet. Dessa två tycks trivas fint men har på senare tid börjat tappa färgen. Precis som fisken på bilden http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=196

Ibland är de helt färglösa, dvs helt utan svarta ränder. Men ibland kan man tydligt se de svarta ränderna. Är det något som är fel eller är detta vanligt hos scalarer?
  • fougner
    • February 2007
    • 218

Jag kan bara säga direkt att 63l är på tok för litet för scalarer!

//Hampus
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1233063

Kommentar

• rsoderberg
      • February 2007
      • 954

Det är normalt. Jag tycker synd om dom som bor så trångt.

Kommentar

• sunken
        • June 2007
        • 36

dom blir skrämda eller stressade...

Kommentar

• Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

hmmm...mina nya scalarer var helt färglösa de första 2-3 timmarna.

Sedan började de få lite färg....och efter 2 dagar har de väldigt mycket färg.

Kanske kanske kanske veror det på att karet är på 240 liter.....
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

Kommentar

• Cyphera
            • January 2007
            • 245

Det finns många fiskar som tappar färgen när de blir rädda/är stressade, så jag skulle tro att det inte är något fel på dina fiskar.

Skulle oxå rekommendera att du tar reda på hur stort akvarium scalarer behöver! Lycka till. =)

Kommentar

Arbetssätt...