Guldsömmar, könsskillnad

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Whizzer
    • May 2005
    • 498

    Guldsömmar, könsskillnad

    Hallå!
    För ett par veckor sen fick jag ett par guldsömmar av en bekant som tyckte att de var oerhört tjusiga i butik. Butiksinnehavaren sa att det var en hona o en hane.
    Nu har de gått i ett eget kar sen jag fick dom, men den ena av dom, tycker jag, är väldigt elak mot den andra som nu har flyttat in bakom pumpen.
    Börjar fundera på ifall det inte är 2 grabbar i karet istället för en hona o hane.. Hur ser jag skillnaden?
    Whizzer
    http://ninavarblane.blogspot.com
  • Bulkatho
    • February 2007
    • 33

    #2
    Hanen har mycket spetsigare fenor, och är oftast större än honan .Sen brukar hanen utveckla en pannpuckel också.
    Min hane jagar ofta in honan i någon gratta eller bakom någon sten ibland, speciellt när det är dags för lek. Så det är inte säkert att du har 2 grabbar.
    Om du tror på psykokinesi så kan du ju försöka lyfta min högra arm...

    Kommentar

    • Whizzer
      • May 2005
      • 498

      #3
      Hmm.. dessa är inte så jättestora än så länge, kanske 7-8cm... så ngn fettpuckel har jag nog svårt att se (ialf nån stor).
      Den som bor bakom pumpen har ju tyvärr blivit lite tilltufsad så den är inte lika snygg som den andra, utan ser mer spetsig ut.. den andra är tjusig o grann..

      Kan ju försöka ta ett par bilder o lägga upp här, det kanske fungerar bättre
      Whizzer
      http://ninavarblane.blogspot.com

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Hanen är ljusare, med fler och skarpare blå prickar på sidorna. Hans gula band på stjärtfenan är mycket bredare. Hanen har även spetsigare fenor, vilket syns bättre när de är större. Vuxna hanar är större än vuxna honor, och får en pannpuckel.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Bulkatho
          • February 2007
          • 33

          #5
          När det är lekdags så syns det väldigt tydligt på honan, för hon blir riktigt mörk i sina färger då.
          Är det någon storleksskillnad på dom?
          För precis som Micke säger så skiljer det rätt bra i storlek på dom, om dom är ungefär lika gamla, eller fullvuxna. Min hane är just nu cirka 17cm medans honan är 12cm ungefär. Och dom är ungefär jämngamla, och leker med jämna mellanrum.
          Senast redigerad av Bulkatho; 08 October 2007, 00:28.
          Om du tror på psykokinesi så kan du ju försöka lyfta min högra arm...

          Kommentar

          • firefox75
            • April 2007
            • 1806

            #6
            Vänta o se
            Mina guldsöm leker för fulla muggar och hanen är en bjässe på 19cm(mätte honom när han hade lyckats hoppa ur akvariet) och honan en dvärg...bra runt 6cm
            Visst hanen jagade honan och buffade på henne men efter tredagars buffande så fann jag rom i ett öppet tegelrör.
            Frånvarande nu mera men här ibland.

            Kommentar

            Arbetssätt...