vad gör jag med min sajicarom??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • seastrand
    • May 2007
    • 10

    vad gör jag med min sajicarom??

    Har ett par sajicaciklider som har lagt rom i en stor snäcka, ca 100-150st... nu undrar ja hur jag skall göra, om ja ska ta upp hela snäckan och lägga den i mitt yngelakvarie eller om jag skall försöka bygga upp med småsten och dylikt utanför snäckan så dom ha någonstanns att gömma sig när dom kläcks.. dom kläcks antagligen i natt eller imån så jag uppskattar ett snabbt svar..
  • mavve
    • August 2003
    • 283

    #2
    Ursprungligen postat av seastrand
    Har ett par sajicaciklider som har lagt rom i en stor snäcka, ca 100-150st... nu undrar ja hur jag skall göra, om ja ska ta upp hela snäckan och lägga den i mitt yngelakvarie eller om jag skall försöka bygga upp med småsten och dylikt utanför snäckan så dom ha någonstanns att gömma sig när dom kläcks.. dom kläcks antagligen i natt eller imån så jag uppskattar ett snabbt svar..
    Om du inte har alltför aggressiva fiskar i karet tycker du ska testa att låta föräldrarna ta hand om ynglena i karet. Min erfarenhet är att de kan vara ganska hyggliga på att ta hand om ynglena och med tiden valla runt dem i akvariet
    Bifogade filer

    Kommentar

    • seastrand
      • May 2007
      • 10

      #3
      har bara växtätande ciklider... Mari Gold, zebra och sajica... har inte sett att dom är särskilt aggresiva förutom när dom leker.. fin bild, har ni dom själv?? tror du att man bör ge dem något extra gömmor ändå?? har mest lavsten där dom större fiskarna hållet till och snäckan som dom sitter i nu..

      Kommentar

      • mavve
        • August 2003
        • 283

        #4
        Jag har haft dem tidigare och gillade verkligen dem och med tiden så..... de rankade sig högst i jmfr med en del av de andra cikliderna jag hade då - eldbukar, nyckelhål, paletter mfl. Dock nöjde de sig ofta med revirmakering och var inte direkt elaka mot någon annan. En rolig effekt jag upplevde vara att deras ögon gick från ljusblåa till vita i samband med lek, vilket visade sig vara ett stabilt tecken förutom allt fixade kring kokosnöten (de lekte ett antal ggr).

        Ett alternativ kan vara att du håvar upp en del av kullen och sätter dem i ett annat kar, så får föräldrarna chansen samtidigt som en del får vara i eget kar.

        Kommentar

        • seastrand
          • May 2007
          • 10

          #5
          har också märkt denna färgskiftning på ögonen. tycker även att resten avhonans färger ändrats en aning.. men jag tycker d låter som en bra ide att lägga ett gäng i yngelkaret och ett i d stora.. tack för svaren..

          Kommentar

          Arbetssätt...