dvärgciklid problem..?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FredrikH
    • February 2007
    • 724

    dvärgciklid problem..?

    Hej.
    Jag har två par dvärgciklider i mitt 200l kar (100x40x50). 1 par kakadua och 1 par fjärilar.
    Jag hoppades att de skulle dela upp karet i två revir. Men nu är det så att kakaduahanen har i stort sett tagit över hela bottenregionen, och fjärilsparet ser enormt lekvilliga ut - honan har blivit riktigt starkt-/mörkfärgad, vänder sig ofta mot hanen och darrar litegrann, simmar runt och snärtar till med kroppen på olika ställen i karet, och putsar väldigt mycket - men de får inte vara på botten. Istället håller de till en bit upp emot min btn slimline, det ser nästan ut som att de kommer leka lodrätt på den.

    Jag har aldrig haft lek på ciklider (förutom paletter en gång för länge sedan), och lek på fjärilar är lite av en dröm. Så nu undrar jag om det finns något sätt att göra så att kakaduahanen lättar på reviret, eller är enda alternativet att få lek på fjärilarna, att flytta kakaduaparet?
    Det känns verkligen inte som att fjärilarna kommer att leka med kakaduhanen så på dem hela tiden..

    PS. jag sitter vid fel data för tillfället men imorgon kan jag ta en färsk bild på karet och rita upp lite revirgräser osv. Har suttit och studerat dem en hel del. DS.
    200l SA
    Pågång: Biotopakvarium Östasien!

    - Vem är den där lol alla snackar om?
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #2
    Det bästa skulle nog vara att ge dem ett akvarium var, då leker de säkert av -båda arterna!
    Men har du inte det så får du möblera om så att det bildas två revir, men det är inte säkert att det funkar ändå-kakaduorna är ganska så ilskna när de väl kommit igång. Eventuellt skulle du kunna dela av akvariet med en glasskiva, men du säger samtidigt att du har en btn-bakgrund så det går väl inte. Lycka till hursomhelst....
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • FredrikH
      • February 2007
      • 724

      #3
      Jag har funderat på att slänga i ännu en rot.. kan försöka hitta en som avgränsar bra och lägga den i mitten och hoppas på det bästa. (:
      200l SA
      Pågång: Biotopakvarium Östasien!

      - Vem är den där lol alla snackar om?

      Kommentar

      • Vic
        • November 2006
        • 1533

        #4
        Gör så som du hade tänkt dig att avdela karet lite med en stor rot, då ser dom varrandra inte hela tiden. Möblera gärna om lite innan också för att vara på säkra sidan.
        Mvh Viktor


        Apistogramma för hela slanten!

        Kommentar

        • FredrikH
          • February 2007
          • 724

          #5
          Jo det borde nog fungera, att göra det neutralt och nytt igen liksom.
          Använder samma metod när jag sätter ihop geckos. Tack.
          200l SA
          Pågång: Biotopakvarium Östasien!

          - Vem är den där lol alla snackar om?

          Kommentar

          • FredrikH
            • February 2007
            • 724

            #6
            Jag slängde i en ny rot, samt hade kakaduorna borta från karet ett dygn. Det resulterade i ett fjärilarna valde en lekplats (tror jag) och hävdade sig lite mer mot kakaduorna. Kakaduahanen jagar fortfarande de båda, men fjärilshanen jagade faktiskt bort honom en gång när han var nära lekplatsen!
            Han jagar även bort kakaduahonan så fort hon är i närheten.

            Bifogar bild på reviret och lekplatsen. Det var lite alger på alla stenar för ett dygn sedan, och nu är det "bortputsat".
            Bifogade filer
            200l SA
            Pågång: Biotopakvarium Östasien!

            - Vem är den där lol alla snackar om?

            Kommentar

            Arbetssätt...