Nicaraguaciklid?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marcus79
    • August 2007
    • 146

Nicaraguaciklid?

Tjena! Köpte två stycken igår. En hona och en hane. Honan är lite större och jagar den lilla stackarn. Är det något som beror på att han inte har vuxit till sig eller är honorna bitska av sig. Visst är det så att honan är den som har en rand på mitten och är mycket färggladare. Hanen har en prick på kroppen.

Mvh Marcus
  • Shepard
    • March 2003
    • 13992

Jag är osäker, men tror att båda könen kan visa band ibland. Det man lättast ser könsskillnaden på, är att honan har rödaktig grundfärg, metallicblått huvud, och metallicblå ryggfena. Hanen är mer bronsfärgad, med prickar i fenorna, ryggfensspetsen brukar vara röd, om jag minns rätt.

Jag har fattat det som att om honan är större än hanen hos arter där det egentligen ska vara tvärtom (kanske för att han inte har vuxit lika bra, eller är yngre), så kan honan vara lite bitsk mot honom, ungefär som att hon inte tar honom på allvar, honorna vill nog ha hanar som är större och kraftigare än de själva.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

Kommentar

• jarinen
      • February 2003
      • 801

Hej,

ett par bilder som illustrerar i princip det Micke_A beskriver.

Hanen först o sedan honan.

Mvh Jari
      Bifogade filer

Kommentar

• Marcus79
        • August 2007
        • 146

Ursprungligen postat av Micke_A
        Jag är osäker, men tror att båda könen kan visa band ibland. Det man lättast ser könsskillnaden på, är att honan har rödaktig grundfärg, metallicblått huvud, och metallicblå ryggfena. Hanen är mer bronsfärgad, med prickar i fenorna, ryggfensspetsen brukar vara röd, om jag minns rätt.

Jag har fattat det som att om honan är större än hanen hos arter där det egentligen ska vara tvärtom (kanske för att han inte har vuxit lika bra, eller är yngre), så kan honan vara lite bitsk mot honom, ungefär som att hon inte tar honom på allvar, honorna vill nog ha hanar som är större och kraftigare än de själva.
        Då var det som jag hade misstänk, får väl sätta honom på en anabolakur

Kommentar

• Marcus79
          • August 2007
          • 146

Tackar för hjälpen och bilderna.

Mvh Marcus

Kommentar

• firefox75
            • April 2007
            • 1806

Marcus79- mata med mycket mygglarver och räkor så lär han snart knaka iväg i storlek
            Sen tar det ofta ett tag innan Nicaraguacikliden bildar par.
            Kanske inte säker att dina fiskar ens bildar par.
            Jag skulle nog som rekommendation köpt minst 6st blandat hanar o honor för att få ut några par.
            Frånvarande nu mera men här ibland.

Kommentar

• Marcus79
              • August 2007
              • 146

Ska dom verkligen bara vara ute på natten?

Kommentar

• firefox75
                • April 2007
                • 1806

Marcus79...din skojare
                Frånvarande nu mera men här ibland.

Kommentar

Arbetssätt...