fjärilciklid med andra fiskar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emman
    • March 2007
    • 213

fjärilciklid med andra fiskar

hej
    funderar på att skaffa ett nytt större kar och skulle då vilja lägga till lite fler fiskar. har idag platy och neontetror samt en ensam slöjstjärt som blivit kvar (kompisarna dog)
    jag skulle vilja ha ett par dvärgguramisar och ett par fjärilciklider. att detta inte går ihopp med slöjstjärten vet jag men hur funkar cikliderna med platy, tetra och gurami?
    100L asien projekt
  • felix_ragnar
    • August 2006
    • 1424

Hur stort kar har du? Och fjärilarna klarar att gå ihop med neonerna vet jag men däremot platy är jag osäker på för om jag inte har fel så lever de i vitt skilda Ph.
    Och slöjstjärtarna vet jag häller inte såsom guramis men guramis tror jag kan funka.
    Man kan aldrig veta för mycket, bara för lite.

Kommentar

• Emman
      • March 2007
      • 213

det nya karet skall bli på ca 100-120 liter beroende på vad jag hittar
      100L asien projekt

Kommentar

• Azur
        • March 2003
        • 12946

Fjärilsciklider går fint med alla de fiskarna. Var beredd på att fjärilsciklider ofta inte går bra ihop med fjärilsciklider, dock - det är en ganska aggressiv ciklidart, och de terroriserar ofta ihjäl varandra.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• Emman
          • March 2007
          • 213

är det svårt att hitta ett par som trivs tillsammans alltså? funkar inte bara att köpa en hane och två honor å så är dom i sin lilla grupp. jag kollade ph värdet på de fiskar jag har och cikliden vill ha markant lägre ph än dom andra. jag har faktiskt aldrig mätt ph eller tagit så stor notis till det tidigare. bor i upplands väsby, sthlm och vad jag förstått får vi vatten från görvälns vattenverk som har ph 8.2 två slöjstjärtar har dött för mig men tetrorna ser ut att må bra och platysarna har bara efter drygt en månad fått yngel så de verkar stortrivas. dock går det juh inte at bara ge oberett kranvatten till cikliderna. vad rekomenderas för att sänka ph värdet?
          det ända jag gör med vattnet nu är att jag tappar upp lagom temperatur och häller i vattenberedningsmedel från tetra innan jag pyttsar i det i akvariet.
          100L asien projekt

Kommentar

• Azur
            • March 2003
            • 12946

Du behöver inte bry dig om pH, det bekymrar inte fjärilarna alls - de funkar bara bra i kranvatten. De torde tillochmed leka, men däremot tar odlade fjärilar sällan hand om sina yngel.

Att köpa en grupp är en bra idé, men som sagt får du nog vara beredd på att nån eller några av dem blir terroriserade. Med lite tur får du dock ett fungerande par/grupp.
            En annan sak som kan vara bra att veta är att fjärilar är extremt kortlivade för att vara ciklider - det är tveksamt om fjärilar nånsin ser sin treårsdag, och en normal livslängd är under två år.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• Emman
              • March 2007
              • 213

oj det var verkligen en kort livslängd!
              hur är det om man jämför med röd dvärgciklid. de är oxå väldigt fina och sådär saltvattensfisk-starka-i-färgerna
              100L asien projekt

Kommentar

• tummen
                • March 2005
                • 5199

Ursprungligen postat av Emman
                oj det var verkligen en kort livslängd!
                hur är det om man jämför med röd dvärgciklid. de är oxå väldigt fina och sådär saltvattensfisk-starka-i-färgerna
                "röd dvärgciklid", ???? Det latinska namnet skulle underlätta en del.....
                Thomas "tummen" Wallén

Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

Kommentar

• felix_ragnar
                  • August 2006
                  • 1424

Håller med tummen det skulle vara mycket lättare om man visste latinska namnet

Kommentar

• Klinten
                    • July 2007
                    • 1313

Angående detta med Fjärilsciklid. Själv har jag ett par av Bolivianska Fjärilsciklider som numera går i mitt sällskapsakvarium(600 liter). De trivs alldeles utmärkt och simmar runt överallt i sitt näringssök. I akvariet finns även Scalarer och ett par Nyckelhålsciklider samt givetvis andra fiskar. Det intressanta, som jag ser det, är att när dessa Fjärilsciklider gick i ett mindre akvarium var de mycket mer blyga. Samma gäller Nyckelhålscikliderna. I denna burk kan man se bägge ciklidparen simma runt och patrullera av hela akvariet. Den lilla agressivitet de kunde uppvisa mot varandra i det lilla akvariet är här helt bortblåst. Att de dessutom visar upp en bättre färgprakt gör inte saken sämre
                    * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

Kommentar

• Emman
                      • March 2007
                      • 213

Ursprungligen postat av felix_ragnar
                      Håller med tummen det skulle vara mycket lättare om man visste latinska namnet

hehe det är bara att söka på juhst röd dvärgciklig här på zoopets artdatabas så kommer den upp
                      100L asien projekt

Kommentar

• felix_ragnar
                        • August 2006
                        • 1424

Ursprungligen postat av Emman
                        hehe det är bara att söka på juhst röd dvärgciklig här på zoopets artdatabas så kommer den upp
                        http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=144
                        Du tänker så du Jag har faktist ingen erfarenhet av dena arten men skulle gissa att dens livslängd är som för andra apistogoramma arter 2-3 år.

Kommentar

Arbetssätt...