Var köper man Elfenbensciklid (Cryptoheros nigrofasciatus) i Skåne?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fisksås
    • July 2007
    • 14

Var köper man Elfenbensciklid (Cryptoheros nigrofasciatus) i Skåne?

Jag letar efter en Hona för mig 2 horny Elfenbensciklid hane, men jag vet inte var de säljer såna har varit på 4 zoo affär men de har ej den sorten. På HornBach i Malmö som jag köpte fanns bara hane
  • Shepard
    • March 2003
    • 13992

Du kan ju köpa en vanlig randig zebraciklid, det är samma fisk, och de flesta vita exemplar är nog rätt uppblandade med vanliga ändå.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

Kommentar

• Fisksås
      • July 2007
      • 14

en vanlig zebraciklid hitta jag inte heller i Skåne, de sade man måste beställa från Singapore men då vill de jag köper typ 20st inte en

Kommentar

• rick
        • April 2005
        • 1012

Ursprungligen postat av Fisksås
        en vanlig zebraciklid hitta jag inte heller i Skåne, de sade man måste beställa från Singapore men då vill de jag köper typ 20st inte en
        Det låter inte klokt då zebrorna är centralamerikanska och inte alls speciellt ovanliga med tanke på deras lätthet att odla..
        / Rickard

Kommentar

• Shepard
          • March 2003
          • 13992

Numera är de nog rätt ovanliga, eftersom de leker så lätt, och dessutom är ilskna som bin när de leker, så det är ingen fisk som är särskilt stor status att ha och odla längre, tyvärr. Själv tycker jag att det är en intressant ciklid, som är alldeles utmärkt för den som är nybörjare och vill testa att odla ciklider. Föräldrarna verkar medvetet leta mat åt ynglen, då de virvlar upp bottenmaterialet med fenorna.

Tyvärr är de flesta nog ganska hårt avlade, och kanske inte så vackra och tåliga som de ska vara. Jag har sett bilder på vildfångade zebror, mycket vackra fiskar, särskilt honan, med fenorna täckta av blå metallglans. Jag har hört att finns utplanterade i t.ex Florida, eftersom de ändå inte är därifrån naturligt, så kan man ju fånga en del, och få in lite nytt blod, om de nu har mer gemensamt med de vilda från Centralamerika, än de odlade, som de förmodligen kommer ifrån. Men de kanske har fått tillbaka lite av det vilda utseendet.
          Senast redigerad av Shepard; 11 August 2007, 17:45.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

Kommentar

• firefox75
            • April 2007
            • 1806

Synd att du ska bo i skåne.
            Djurmagasinet i norrköping har massa zebraciklids yngel(5-7cm)
            Sen har akvarium africa i norrköping elfenbensvita zebror...
            Kolla respektive hemsida o ring...sist nämnda kan nog eventuellt skicka fisk till dig.
            Frånvarande nu mera men här ibland.

Kommentar

• Fisksås
              • July 2007
              • 14

tack för tipset , jag ska fösöka ringa till de om de kan skicka fisken till mig

Kommentar

• tummen
                • March 2005
                • 5199

...eller så odlar du på dem du har...
                Thomas "tummen" Wallén

Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

Kommentar

• Shepard
                  • March 2003
                  • 13992

Han har bara en hane, om jag fattade rätt
                  Min profil
                  Mitt galleri

Kommentar

• firefox75
                    • April 2007
                    • 1806

Synd att inte mina zebra hanar är större.
                    bara 2cm ännu.

Kommentar

• firefox75
                      • April 2007
                      • 1806

Honorna likaså...
                      har en ensam hona men hon ska snart få sällskap av en fullvuxen hane.

Kommentar

Arbetssätt...