yngel skalare!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solbacka
    • January 2004
    • 3952

    yngel skalare!!

    Jag upptäckte nu ett moln av småyngel som simmar runt mamma och pappa skalare!!! Jag har missat att de hade rom De har haft rom tidigare men det har alltid varit borta till nästa dag..
    Jag ser att de tar de i munnen och jag trodde de åt upp de men de spottar ut de igen..
    Vad ska jag göra? Vad för mat ska de ha? HJÄLP!
    350l Diskus 275l SA växt
    100l tanganynika
    Min dagbok Mina bilder
    Min alldeles egna zoon
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Går de bland andra fiskar är risken ganska stor att de blir uppätna. Du kan antingen låta naturen ha sin gång, eller suga upp dem och flytta dem själva till ett eget kar.
    Mata med nykläckt artemia, söndersmulat flingfoder och även fryst mat som du skrapar med ett rakblad så det blir finfördelat funkar.
    Annars är det ingen dum idé att flytta paret när ynglen är borta och dra upp en kull i ett eget kar.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • solbacka
      • January 2004
      • 3952

      #3
      Jag låter de gå i akvariet. De är duktigt aggresiva.. attackerar glaset om man närmar sig och håller de andra fiskarna i en hörna.. Hmm ska man låta ljus vara på?
      350l Diskus 275l SA växt
      100l tanganynika
      Min dagbok Mina bilder
      Min alldeles egna zoon

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Ja, en liten bordslampa så det inte blir helt kolsvart i rummet under natten är inte fel.
        Hoppas att det går vägen för de små liven!
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • solbacka
          • January 2004
          • 3952

          #5
          Jaa det är helkul detta De är peruskalare så de ska vara något duktigare än vanliga skalare att ta hand om sina små.
          350l Diskus 275l SA växt
          100l tanganynika
          Min dagbok Mina bilder
          Min alldeles egna zoon

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Och de är så söta när de är som en enkrona och stimmar omkring i karet.
            Det svåra sedan är att sälja av dem.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • rsoderberg
              • February 2007
              • 954

              #7
              Med tanke på att scalarer har degraderat sin yngelvård under en lång tid, pga dom stora odlarna kläcker artificiellt för att maximera sin vinst. Dvs mamma och pappa scalare inte har en aning om vad dom ska göra när dom får bäbisar utan ser det som en god middag, om du nu har yngel av engelvårdande föräldrar så låt dom ta hand om sina små så det kan komma ut scalarer på marknaden som tar hand om sina yngel.

              Här kommer receptet hur en kompis till mig föder upp sina scalare yngel och det mycket framgångsrikt. 1a veckan använder han sig av protogen, och efter det så använder han skalad torkad artemia.

              Ett av hans par går tillsammans med, discusar, kardinaltetror, ansistrusmal, ett gäng andra scalarer, chokladciklid, och det fungerar bra.

              Kommentar

              • Patrik Steen
                • May 2006
                • 8464

                #8
                Ursprungligen postat av solbacka
                Jag upptäckte nu ett moln av småyngel som simmar runt mamma och pappa skalare!!! Jag har missat att de hade rom De har haft rom tidigare men det har alltid varit borta till nästa dag..
                Jag ser att de tar de i munnen och jag trodde de åt upp de men de spottar ut de igen..
                Vad ska jag göra? Vad för mat ska de ha? HJÄLP!
                Grattis Solbacka verkligen skojigt vissa dem kan få fiskarna att föröka sig
                Mvh.Patrik

                Kommentar

                • solbacka
                  • January 2004
                  • 3952

                  #9
                  De lever idag också!
                  Men jag måste hitta något att ge de att äta Jag har ju inget av detta hemma.. ska ringa akvarieaffären och höra när de öppnar idag.
                  Föräldrarna är duktigt aggresiva mot de andra så de kan nog ta hand om sina små. De håller de tätt tillsammans och om någon smiter så tar de i munnen och spottar ut de i stimmet igen. Så de äter inte upp de.
                  350l Diskus 275l SA växt
                  100l tanganynika
                  Min dagbok Mina bilder
                  Min alldeles egna zoon

                  Kommentar

                  • Tant Nancy
                    • April 2002
                    • 5407

                    #10
                    Mikromask funkar också till de små. Så länge de håller sig med föräldrarna brukar det gå bra... men det är värre när dom små börjar göra utflykter... då är det kört hemma hos mig... men jag har ju 50 tetror och 2 kulfiskar som står och vaktar...
                    MvH
                    Tant Nancy
                    www.gladafisken.aqualogen.se
                    Mitt fotogalleri
                    Dagbok
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • solbacka
                      • January 2004
                      • 3952

                      #11
                      Om man nu ska skaffa ett eget akvarie till detta par, hur stort rekomenderar ni? Sådannt som man har till diskus? 50x50x50?
                      Stackarna har det jobbigt att skydda sina små från de andra skalarerna och några strök med när jag matade de
                      350l Diskus 275l SA växt
                      100l tanganynika
                      Min dagbok Mina bilder
                      Min alldeles egna zoon

                      Kommentar

                      • rsoderberg
                        • February 2007
                        • 954

                        #12
                        50x50x50 fungerar perfekt.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...