2 apistohanar i 144 liters?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vic
    • November 2006
    • 1533

    2 apistohanar i 144 liters?

    Har varit inne på att ha 6 st fjärilsciklider som skulle få para ut sig i mitt 144 liters, men efter att ha funderat lite så blir jag lite sugen på att ha någon apistogramma istället. Hade tänkt att ha 2 hanar av en art, och sen 4-6 honor. Vågar man stoppa ner två hanar i ett 144 liters? Bottenytan är 95x40. Är sugen på dom flesta apistogramma. Huvudsaken är att det ska gå bra med 2 hanar och den ska inte vara för lätt att få yngel på. Den får gärna vara ganska lätt att få tag på. Övriga fiskar som kommer gå i karet blir 20 st Kolglödstetror och 5-10 corys.
    Mvh Viktor


    Apistogramma för hela slanten!
  • sunken
    • June 2007
    • 36

    #2
    jag skulle inte göra de för jag hade ett par fjäril ciklider och ett par kakaduaciklidpar och de gick inte så bra....hanen dog av stress ...

    Kommentar

    • Vic
      • November 2006
      • 1533

      #3
      Hur stort akvarium hade du?
      Mvh Viktor


      Apistogramma för hela slanten!

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Hoppas det är ok att jag snor tråden lite Jag funderar nämligen själv på om det skulle gå att ha 2 Apisto iniridae-hanar i mitt 250 liters och så 4-5 honor. Bottenytan är 100x50.

        Annars får jag köra på bara en hane och typ 3 honor.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • Vic
          • November 2006
          • 1533

          #5
          Batski, du får vara min provkanin Om det inte skulle gå för dig så tvekar jag på att det går för mig. Du har ju en del kar som du kan flytta över en hane om det skulle vara så att det inte skulle gå bra!
          Mvh Viktor


          Apistogramma för hela slanten!

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #6
            Hmm, jag föredrar att göra rätt från början Men det måste finnas nån som vet?
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • sunken
              • June 2007
              • 36

              #7
              hade dom i ett 240 liters

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                #8
                Har just skaffat en "familj" med 2 st hannar och 4 st honor av Apistogramma Trifasciata till mitt 400 liters, 150x50 i bottenyta. De är ensamma dvärgciklider i karet tillsammans med Scalare och Nyckelhål. Den dominanta hannen söker hela tiden upp den andra hannen som för det mesta nu står under vattenytan gömd bakom cirkulationspump och filter utblås. Detta trots att det finns flera grottor och att det finns mycket växter. Så jag skulle nog avråda dig att prova en familj med flera hannar. Däremot kan det nog fungera med två olika familjer med en hanne i varje, förutsatt att du inte väljer några av de mer aggressiva sorterna som Panduro. Kan tillägga att jag själv skaffade en stor familj med två hannar just för att jag var nyfiken på hur det skulle fungera. Har för många år sedan haft ett 720 liters med upp till 5 olika Appistogramma familjer utan problem men aldrig med två hannar av samma art.
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Ok, tack för ditt svar!
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  Arbetssätt...