Scalarer vilka mer?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • katlas
    • July 2007
    • 44

    Scalarer vilka mer?

    Hej!
    Vi funderar på att skaffa ett akvarium på 540 liter. Den fisk som vi framför allt vill ha är scalarer men vilka andra fiskar skulle passa ihop med dem?

    Mvh. Katarina
    Mvh. Katarina
    Saker och ting kan inte gå mer än åt helvetet , och inte ens då brukar världen gå under.
  • Tant Nancy
    • April 2002
    • 5407

    #2
    Det är bra att hålla sig till fiskar som kommer från ungefär samma ställe, då har dom samma behov när det gäller temp och vattenvärden och så...

    Ett rejält stim av några höga tetror (citron, rosen t ex) minst 30 st blir snyggt. Ett stim Corydoras som äter matrester på botten och någon L-mal som käkar alger (ancistrus är billig och äter bra, men det finns många snyggare typ Golden nugget). Jag har ett par Bolivianska fjärilsciklider med mina Scalarer och de kompletterar varandra väldigt bra... Alla dom här firrarna kommer från sydamerika, vilket ju även Scalaren gör.

    Ja, det var några tips från mig...
    MvH
    Tant Nancy
    www.gladafisken.aqualogen.se
    Mitt fotogalleri
    Dagbok
    Min zoon

    Kommentar

    • katlas
      • July 2007
      • 44

      #3
      Tack,
      Vi vill ha fiskar från samma ställe. Men då det finns så många olika typer av fiskar från sydamerika och alla dessa ej passar ihop med scalarer så var detta svar guld värt, onödigt att para ihop fiskar som ej funkar och som antingen dör eller måste lämnas bort.

      Katarina
      Mvh. Katarina
      Saker och ting kan inte gå mer än åt helvetet , och inte ens då brukar världen gå under.

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Ett förslag på ciklid är nyckelhålsciklid, en av mina personliga favoriter. Tuppkamsciklider är fina också, men då får det nog vara lite storlek på eventuella pansarmalar och tetror.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Tant Nancy
          • April 2002
          • 5407

          #5
          Funkar nyckelhål och tuppkammar med Scalarer Micke?
          MvH
          Tant Nancy
          www.gladafisken.aqualogen.se
          Mitt fotogalleri
          Dagbok
          Min zoon

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Både nyckelhål och tuppkammar är ju rätt lugna fiskar, även om tuppkammen kan bli rätt stor, ca 25 cm. Däremot vet jag att tuppkammar inte funkar med pansarmalar som får plats i deras mun, fick rädda en tuppkamshona som satt en Corydoras elegans i halsen.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            Arbetssätt...