Discus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • goraxs
    • January 2007
    • 41

    Discus

    Hej.
    Hur får jag mina diskus att äta?
    Jag har haft dom i två dagar.
    nu är dom lungna och fina när jag
    fick dom var dom mycket rädda
    men dom äter inte.

    mvh goraxs.
  • Skogsfrua
    • November 2005
    • 309

    #2
    Hejsan!!

    Det kan ta lite tid innan de börjar äta. Vet du vad de ätit tidigare.. det kan ju bli ännu svårare ifall man erbjuder dem ny sorts mat dessutom.. Men frysfoder brukar vara populärt..//Annie

    Kommentar

    • rick
      • April 2005
      • 1012

      #3
      Mina var kinkiga som tusan förut när jag fick dom.. vägrade äta totalt.. Sen köpte jag röda mygg och då blev dom helt tokiga.. nu äter dom allt som serveras och störtar fram mot rutan så fort de ser mig.
      / Rickard

      Kommentar

      • goraxs
        • January 2007
        • 41

        #4
        Discus

        Hej.
        Tack för svaren.
        Jag köpte av säljaren foder som han matade med.
        Jag har provat rödamygg men icke dom brydde sig.
        Vet inte om dom blir störda av malarna när dom skall äta?

        mvh.goraxs.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #5
          Ursprungligen postat av goraxs
          Hej.
          Hur får jag mina diskus att äta?
          Jag har haft dom i två dagar.
          nu är dom lungna och fina när jag
          fick dom var dom mycket rädda
          men dom äter inte.

          mvh goraxs.
          Halloj Gorax!
          Hur stort är karet! Hur många Discusar har du? Hur stora är dom?
          Det brukar ju vara lite sådär att om de är få så står de gärna och trycker lite i början. Är de av mindre storlek brukar det passa med ungefär sex och uppåt, då "stimmar" de ihop sig och tar gärna rundor i karet och äter.
          Men en partystarter är ju röda mygg som de tycks vara tokiga i. Är de lite rädda så sätt dig lugnt och stilla framför karet, dela upp mygglaverna i små portionsbitar och släpp ner dessa sakta och fint så att fiskarna inte får tuppjuck och fladdrar iväg bakåt i karet och gömmer sig. Får de bara smak på käket så brukar det trigga igång ätandet och de glömmer av att vara skygga. Funkar inte detta kan ju ett granulat kanske passa. Strila ner en liten mängd och låt det sjunka till bottnen i framkant på karet - och sätt dig och kolla en bit ifrån. De brukar tycka om att i lugn och ro gå och beta detta foder på botten. Är de stirriga så lämna karet en stund så brukar de komma fram - de känner "lukten" av maten i strort sett direkt och blir nyfikna. Upprepar man dagligen proceduren med matningen kopplar de snart ihop det att du kommer fram till karet med att det är matdags, och sedan kommer de att trycka vid frontglaset bara du kommer in i rummet där karet står.
          En sak som man kan tänka på är att inte göra för hastiga och yviga rörelser framför karet. Om discusarna är lite stirriga blir de ofta rädda när så sker och sticker sådär hysteriskt och gömmer sig.

          Hoppas att de kommer igång!

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Det kan ta upp till flera veckor innan de känner sig hemma och börjar äta så det är bara att vänta och se.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Alexander72
              • April 2006
              • 244

              #7
              Dom brukar vara lite rädda i början som alla ovan skriver.
              Däremot skulle jag utesluta röda mygg som foder då de frodas bakterier i detta foder.
              Svarta eller vita mygglarever är ett bytydligt bättre alternativ.
              Ursäkta max men det är min åsikt!

              Mvh

              Kommentar

              • goraxs
                • January 2007
                • 41

                #8
                Disckus

                Ursprungligen postat av MaxB
                Halloj Gorax!
                Hur stort är karet! Hur många Discusar har du? Hur stora är dom?
                Det brukar ju vara lite sådär att om de är få så står de gärna och trycker lite i början. Är de av mindre storlek brukar det passa med ungefär sex och uppåt, då "stimmar" de ihop sig och tar gärna rundor i karet och äter.
                Men en partystarter är ju röda mygg som de tycks vara tokiga i. Är de lite rädda så sätt dig lugnt och stilla framför karet, dela upp mygglaverna i små portionsbitar och släpp ner dessa sakta och fint så att fiskarna inte får tuppjuck och fladdrar iväg bakåt i karet och gömmer sig. Får de bara smak på käket så brukar det trigga igång ätandet och de glömmer av att vara skygga. Funkar inte detta kan ju ett granulat kanske passa. Strila ner en liten mängd och låt det sjunka till bottnen i framkant på karet - och sätt dig och kolla en bit ifrån. De brukar tycka om att i lugn och ro gå och beta detta foder på botten. Är de stirriga så lämna karet en stund så brukar de komma fram - de känner "lukten" av maten i strort sett direkt och blir nyfikna. Upprepar man dagligen proceduren med matningen kopplar de snart ihop det att du kommer fram till karet med att det är matdags, och sedan kommer de att trycka vid frontglaset bara du kommer in i rummet där karet står.
                En sak som man kan tänka på är att inte göra för hastiga och yviga rörelser framför karet. Om discusarna är lite stirriga blir de ofta rädda när så sker och sticker sådär hysteriskt och gömmer sig.

                Hoppas att de kommer igång!
                Hej.
                Karet 375 L
                Discus 8 st
                Storler ca 14 cm

                mvh goraxs.

                Kommentar

                • drd
                  • March 2004
                  • 5586

                  #9
                  Kan just bara meddela att jag kom hem i fredags efter en sväng till danmarks diskusmecka i Birkeröd och dom 4 diskusarna som åkte med mig hem åt redan samma kväll och käkar nu med stor aptit.
                  Hoppas du har koll på vattenvärden och temp göran
                  ________________________________________________

                  Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                  Kommentar

                  • goraxs
                    • January 2007
                    • 41

                    #10
                    Discus

                    Tack för all hjälp som jag har fått.
                    Dom är lungna nu och äter lite försiktigt nu.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...