Vattenbyte för discus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fiskponken
    • July 2007
    • 21

    Vattenbyte för discus

    Jag har tänkt att skaffa ett nytt 375 liters kar med discus och några malar. Discusar är ju väldigt noga med vattenkvaliten, har jag läst. Till sällskapsakvariet jag har haft har jag bytt vatten genom att ha hinkar med vatten ståendes över natten så vattnet får rumstemperatur och sedan bytt ut det mot lite av vattnet i akvariet. Det kan dock bli jobbigt att köra "hinkmetoden" till ett sådant stort kar. Så jag undrar om det är OK att ta vatten direkt från kranen? Tål discusarna att det blir en temperaturhöjning/sänkning, som det väll blir när man tar direkt från kranen?

    Jag har läst att vissa byter vatten till sina discusar en gång i veckan och 30%. Vissa byter var och varannan dag. Kan man byta ca 20 liter/dag alla dagar i veckan, för discusarna skräpar ju ner hyfsat mycket, eller är det sämre för fiskarna och vattenvärderna?

    Tacksam för så många svar jag får. Ju fler och destå bättre!
    www.ponkebloggen.bloggagratis.se
  • drd
    • March 2004
    • 5586

    #2
    Det ska nog inte vara några större problem att ta vatten från kranen direkt om du inte har egen brunn eller gamla kopparledningar i huset som fäller metall.
    Det går dock att underlätta genom att ha vattenberedningsmedel i vattnet varje gång du byter vatten.
    Själv använder jag ett medel som heter Aqua+ och finns i zoobutiken på halvlitersburk eller 2 litersdunk.
    Jag har just nu bara vf diskus och dom gillar inte så värst högt ph så jag sänker ph´t och luftar vattnet i ett tomt 170 liters akvarie.
    Dock så har jag kört kranvatten tidigare innan och det har inte varit några som helst bekymmer med bytena då heller.
    ________________________________________________

    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

    Kommentar

    • abbimicke
      • May 2007
      • 599

      #3
      Själv använder jag alltid vatten direkt från kranen utan problem. I början använder jag alltid Aqua safe i fulldos men nu använder jag typ hälften av Aqua Safe och det gick bra. Läste att en del här på zoopet kör helt utan Aqua safe och det har inte varit något problem med det. Men när det gäller diskus så antar jag att de är mer känsligt mot vattenvärden så kanske det är bäst att hälla Aqua safe i fulldos.
      http://kiwi.msun.se <- blogg

      Kommentar

      • fougner
        • February 2007
        • 218

        #4
        Jag har Jack dempsey i ett 300l kar som jag använder aqua safe i sen har jag ett 54l kar där jag har provat att inte använda aqua safe alls. Mina palletter leker lika mycket utan akua safe som mina JD gör men aqua safe.
        Senast redigerad av fougner; 24 July 2007, 22:51.




        //Hampus
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1233063

        Kommentar

        • Alexander72
          • April 2006
          • 244

          #5
          Kör du vanlig odlad discus kan du byta direkt från kranen om det är bra vatten från kran vill säga.
          Drd skrev om detta ovan.
          Byta 20 liter om dagen är bara onödigt jobb i så stort kar.
          Bättre du byter 50 procnet en gång i veckan då.
          Använd en slang att tömma och fylla med.
          Hävert effekten fungerar bra.
          Själv bytte jag 50 procnet per dag utan vattenberedningsmedel till mina discusar utan problem.
          De mår bara bra av friskt vatten.

          Mvh

          Kommentar

          • Fiskponken
            • July 2007
            • 21

            #6
            Tack för svaren!

            Jag har varit och köpt akvariumet idag och ser verkligen fram emot att få dit discusarna! Jag gör nog som ni föreslår, att byta en gång i veckan. Får se om jag använder Aqua safe, men det kanske går utan. Men det är väll bäst att prova först med Aqua safe, för discusarna är ju inga 12-kroners neontetror direkt...
            www.ponkebloggen.bloggagratis.se

            Kommentar

            • fougner
              • February 2007
              • 218

              #7
              Ursprungligen postat av Fiskponken

              Men det är väll bäst att prova först med Aqua safe, för discusarna är ju inga 12-kroners neontetror direkt...

              Det gör du rätt i




              //Hampus
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1233063

              Kommentar

              Arbetssätt...