Eldbukarna växer inte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MKKM
    • February 2007
    • 15

    Eldbukarna växer inte?

    Jag har 4 Eldbukar i ett 200l kar med lite tigerbarb osv. Eldbukarna växer knappt något alls, ser väldigt lite skillnad på dom sen jag köpte dom. Har hört av min arbetskamrat att Eldbuken är såpass hårt avlad att den inte blir större än vad mina är (ca7 cm).

    Det hoppas jag verkligen inte!
    Kan det vara så?
    // MK
  • fougner
    • February 2007
    • 218

    #2
    vad får de för mat? Det kan vara att maten inte är så näringsrik och varierad




    //Hampus
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1233063

    Kommentar

    • erik l
      • July 2005
      • 308

      #3
      Eldbukar skall bli ca 13-15 cm på hannar. Hur länge har du haft dina?Med varierad kost och regelbundna vattenbyten så ska de växa,att de skulle stanna på 7cm nix tror jag inte alls på!
      ________________
      mvh erik l

      Kommentar

      • MKKM
        • February 2007
        • 15

        #4
        Eldbukarna

        Dom får frusen artemia, frusna mysisräkor och röda mygg.. ibland flingor.
        Jag har haft dom sen i.. mars april kanske?
        // MK

        Kommentar

        • Banderad
          • January 2006
          • 358

          #5
          Då har du inte haft dem så hemskt länge. Vilka flingor använder du? Köp något kvalitetstorrfoder, byt vatten 1 gång i veckan och fortsätt att ge dem lite frysfoder. Inte dumt att ge dem mat flera gånger /dag. Du behöver inte ge dem så mycket varje gång. Jag matar mina fiskar 3-5 gånger varje dag (5 gånger under semester och helger, 3-4 under vardagarna). Sedan får du tänka på att du har fiskar som blir ganska gamla (hur gamla vet jag inte, men de kan säkert bli runt 10 år om du har tur).

          /Jocke

          Kommentar

          • MKKM
            • February 2007
            • 15

            #6
            Jag har en torped och en segelfenspleco i karet med. Vad ska jag ge för grönfoder om jag vill att både algätarna och resten av gänget ska få? Just nu får dom inget grönt förutom det som finns i flingfodret (Sera Vipan)
            // MK

            Kommentar

            • jockisillen
              • October 2006
              • 42

              #7
              Jag fick rådet av min fiskhandlare att ge mina pleco broccoli, gröna ärter och brysselkål. Har själv inte testat ännu, men ska servera det ibland tänkte jag. // Carina

              Kommentar

              Arbetssätt...