Cutter´s ciklid?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joachim.S
    • December 2005
    • 417

    Cutter´s ciklid?

    Jag har lust köpa mig ett par cutter´s ciklider men har fått en känsla att de är ganska ovanliga. Jag var inne på herkules zoo och frågade om cutter´s men de hade inte hört om denna fisk. Hur är det? Är det en ovanlig fisk?
  • MagicFingers
    • November 2003
    • 3136

    #2
    jupp, rätt ovanlig.. jag fick tag i mitt par på örebros auktion,,, det var ingen annan som bjöd.... hör med kent i NOL om han har..
    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

    Nunc Est Bibendum

    Kommentar

    • Joachim.S
      • December 2005
      • 417

      #3
      okok...det ska jag göra...Men berätta lite hur de är. har de lekt? etc

      Kommentar

      • firefox75
        • April 2007
        • 1806

        #4
        Cutter är relativt ovanliga men det finns odlare som har dem.
        Norrköping så finns det ett par i akvarievalvet och sen så är det en privatperson på www.ciklid.se som också brukar ha.

        Lättare att hitta fakta om cutter´s är att ha zebracikliden som ledsaga.
        Det ända som jag märkt med cutter är att de inte är fullt så aggresiva som zebran samt att cutter´s inte blir så stor, reviret är inte heller så stort som zebran.
        Frånvarande nu mera men här ibland.

        Kommentar

        • rick
          • April 2005
          • 1012

          #5
          Någon som har bild?
          / Rickard

          Kommentar

          • MagicFingers
            • November 2003
            • 3136

            #6
            Ursprungligen postat av firefox75
            Cutter är relativt ovanliga men det finns odlare som har dem.
            Norrköping så finns det ett par i akvarievalvet och sen så är det en privatperson på www.ciklid.se som också brukar ha.

            Lättare att hitta fakta om cutter´s är att ha zebracikliden som ledsaga.
            Det ända som jag märkt med cutter är att de inte är fullt så aggresiva som zebran samt att cutter´s inte blir så stor, reviret är inte heller så stort som zebran.
            min cutter é riktigt biffig...., honan é la 7-8cm och hannen 5cm därtill iaf.
            Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

            Nunc Est Bibendum

            Kommentar

            • jarinen
              • February 2003
              • 801

              #7
              Hej,

              mitt Cutter's par är bland det giftigaste föräldrapar jag haft i ciklidväg, de kämpade tappert mot mitt jaggapar som förberedde lek och jag var säker på att åtminstone honan skulle dö. De är de enda ciklider som hållt jaggaparet stången, imponerande. Riktigt snygg, häftig o fascinerande ciklid, och ja i Norrköping finns det gott om den.

              Mvh Jari

              Kommentar

              • rick
                • April 2005
                • 1012

                #8
                Ursprungligen postat av jarinen
                Hej,

                mitt Cutter's par är bland det giftigaste föräldrapar jag haft i ciklidväg, de kämpade tappert mot mitt jaggapar som förberedde lek och jag var säker på att åtminstone honan skulle dö. De är de enda ciklider som hållt jaggaparet stången, imponerande. Riktigt snygg, häftig o fascinerande ciklid, och ja i Norrköping finns det gott om den.

                Mvh Jari
                kan man få se bild?
                / Rickard

                Kommentar

                • jarinen
                  • February 2003
                  • 801

                  #9
                  ... i lekdräkt.
                  Bifogade filer

                  Kommentar

                  • rick
                    • April 2005
                    • 1012

                    #10
                    Roltogt fina. Såna ska jag ha.. vad heter dom på latin?
                    / Rickard

                    Kommentar

                    • jarinen
                      • February 2003
                      • 801

                      #11
                      Ursprungligen postat av rick
                      Roltogt fina. Såna ska jag ha.. vad heter dom på latin?
                      De har inget fastställt latinskt namn, så välj o vraka. Men prova med Cryptoheros / Archocentrus / Cichlasoma som förnamn.

                      Mvh Jari

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Verkar påminna en del om spilurus?

                        The website you are trying to reach could be suspended, deleted or DNS could be incorrect
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • jarinen
                          • February 2003
                          • 801

                          #13
                          Ursprungligen postat av Micke_A
                          Verkar påminna en del om spilurus?

                          http://www.danskcichlideselskab.dk/f...s_spilurus.jpg
                          Den där verkar ha den typiska Cutter's kroppsformen och speciellt mycket gult har jag aldrig sett i en spilurum. Cutter's kännetecknas av en grovare kompaktare kroppsform och en rand som är starkare i mitten på kroppen. Lekdräkten är helt annorlunda spilurums. Den som har sett en spilurum i samma lekdräkt som bilden jag postade har förmodligen Cutter's. En del vill ha det till samma fisk men jag som ser dagligen spilurum och cutteri gå i varsin balja bredvid varann inser (andra med mig) att det är två skilda saker.

                          Tror problemet är att dessa är friskt korsade o det går att hitta alla möjliga varianter o benämningar på nätet.

                          Mvh Jari

                          Kommentar

                          • firefox75
                            • April 2007
                            • 1806

                            #14
                            Jepps...de flesta Cichlasoma´s kan tyvärr korsa sig.
                            Olika färg sättning beror mycket på substrat och foder.
                            Vissa av arter kan dock förekomma med rättså unika färgsättningar.
                            Spilurum o cutter är rättså lika i färg.
                            Det som skiljer sig är liksom honan av zebracikliden att spilurum honan ofta har lila/gul/röd stick i buken.
                            Frånvarande nu mera men här ibland.

                            Kommentar

                            • MagicFingers
                              • November 2003
                              • 3136

                              #15
                              Hmm, om det där är cutter vad é det då jag har?.. :/..

                              hannen har turkosa läppar och ett turkost öga. och en stor fläck på kropen, brun/chokladbrun i färgen.

                              honan har lite gultblått i ryggfenen och lite gul buk och lite annat...
                              bilderna é la sådär, men dom vill ju inte stå still!..
                              Bifogade filer
                              Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                              Nunc Est Bibendum

                              Kommentar

                              Arbetssätt...