scalar+ puckel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • woodo
    • January 2007
    • 605

    scalar+ puckel?

    Hej vi har varit borta på semester i 10 dagar. Sen nu igår när vi kom hem fick vi se att en av våra 2 stora skalarer fått en puckel i pannan. Vi läste lite och fick fram att hanar som lekt utvecklar denna form av puckel. Vi är helt säkra på att han(!!!, vi har hitills alltid trott att det var tvärtom angående könen, vi köpte dom som ett par) inte haft den förut. Min familj som har varit hemma har sagt att dom "bråkade" medan vi var borta.

    Så det vi undrar är, kan detta bero på något annat? vi har inte lyckats se några ägg, kan dom eller malarna(det är bara dom 2 och ett gäng mycket små malar i akvariet) käkat upp dom? kan dom ha "lekt" utan att lägga ägg? och till sist vilken färg har eventuella ägg?

    /Oscar & Elin
    150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    De kan mycket väl ha lekt men äggen blivit uppätna efteråt. Vilka som käkat upp dem är svårt att säga då både malarna och de själva kan ha gjort det, men mina huvudmisstänkta är skalarerna.
    De behöver ofta några lekar på sig innan de fattar galoppen, men har de bara börjat leka så kommer de att fortsätta med detta ganska frenetiskt.
    Äggen är ljusgulvita, bild här: http://www.akvarij.net/forum/uploads...kalar_ikra.jpg
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Det kan även vara två hanar. Om jag har fattat rätt, utvecklas pucklarna mer, och blir större, om man har två av samma kön, för att de tävlar om att se störst och starkast ut. Men om det även krävs en av motsatta könet för det är jag osäker på, alltså, om det behövs nå´n som de kan "tävla om".

      Står de mittemot varandra, rycker med fenorna, och gör rusningar mot varandra, kan man nog vara rätt säker på att det är två av samma kön, eller en hane och en hona ur två olika par, som försöker köra bort varandra.
      Senast redigerad av Shepard; 18 July 2007, 17:58.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • santa
        • December 2005
        • 504

        #4
        Tror nog på samma som Micke_A.Jag har ett gäng skalarer här hemma och dom två största och mest dominanta har en kraftig puckel.
        Min hemsida http://santanagti.mine.nu

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Ursprungligen postat av woodo
          en av våra 2 stora skalarer fått en puckel i pannan. /Oscar & Elin
          Det är nog bara att vänta och se om de leker igen eller om det är 2 hanar som har bråkat, men då borde de göra det mer eller mindre hela tiden.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • santa
            • December 2005
            • 504

            #6
            Ja dom kan ju leka med ca 10 dagars mellanrum om dom äter upp rommen hela tiden.
            Min hemsida http://santanagti.mine.nu

            Kommentar

            • woodo
              • January 2007
              • 605

              #7
              grejjen är den att den vi trodde var hannen inte har någon puckel^^ så jag utesluter nog det och dom håller ihop HELA tiden. Det borde dom väll inte göra om det är 2 hannar? dessutom köpte vi dom som stora av en relativt kunnig affär som sa att dom var ett par, dom hade gått själva i deras privata utställningsakvarium
              150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200

              Kommentar

              Arbetssätt...