mina scalarer parar inte ut

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jockisillen
    • October 2006
    • 42

    mina scalarer parar inte ut

    Har haft mitt akvarium i över ett år och scalarerna var först på plats. Har sex stycken och har hoppats på att de ska para ut, men det verkar inte som att det vill sig. Har för övrigt ett par JD samt ett par blåciklider, som tar revir i akvariet. Kan det vara för liten plats för dem för att para ut och bilda revir, eller vad kan det bero på att de efter så lång tid inte visar något som helst intresse? För övrigt funkar akvariet bra. Jd leker med jämna mellanrum och är "kungar" i akvariet. Blåcikliderna har lekt en gång men JD hanen gjorde slarvsylta av paret när de försvarade sina ägg så de har inte lekt igen....vet att det är för trångt och väntar på en större burk. Men åter till mina scalarer: varför parar de inte ut? Det verkar inte vara så svårt att få dem att leka, med tanke på vad som finns skrivet på forumet. // Carina
  • rick
    • April 2005
    • 1012

    #2
    Det är definitivt för trångt enligt min mening. Jag skulle ha max 4 scalarer om man vill ha dom parbildade. Jag skulle tro att blåcikliderna och JD:na är lite för robusta för att ha med scalarer också. Annars är vattenbyte följt av rejäl matning med svarta mygg ett bra sätt att få dom att leka.
    / Rickard

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      6 är ett rätt bra antal att börja med, med tanke på svårigheten att se skillnad på könen, och då ökar chansen att få ett bra par, eftersom de haft fler potentiella partners att välja bland. Se´n när ett par har bildats, kan man byta tillbaka resten.

      Däremot kan jag tänka mig att att dina JD är anledningen till att de inte bildar par, scalarerna blir antagligen stressade av dem. Om inte blåcikliderna klarar av att försvara sina ägg mot JD, så gör scalarerna det definitivt inte. Prova att göra dig av med dina JD, eller flytta dem eller scalarerna till ett annat akvarium, så går det nog bättre.

      För länge se´n hade jag JD ihop med stora scalarer, och om jag inte minns fel så fick en av scalarerna ögonen bortslitna, och jag misstänker skarpt att det var en av mina JD.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • jockisillen
        • October 2006
        • 42

        #4
        ok, tack för svaren. Mina JD gör jag mig inte av med, men ska flytta dem till ett större. Får se om jag får bättre tur med scalarerna då. //Carina

        Kommentar

        Arbetssätt...