Diskuslek?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rick
    • April 2005
    • 1012

    Diskuslek?

    Hur triggar man på bästa sätt diskusar till lek?.. Jag har 8st ingen verkar fatta intresse för varandra än så länge. Ph ligger på ca 6,5 ingen nitrit...

    Vattenbyte ca 40% görs 1 gång per vecka.
    De får mat 2 ggr per dag. En måltid med torrfoder (d50+) och en med mygglarver/oxhjärta eller fryst artemia'

    Finns de några bra knep
    / Rickard
  • Alexander72
    • April 2006
    • 244

    #2
    Hur gamla/stora är dom först och främst?

    Är det könsmogna och redo för lek så finns det en del saker att göra.
    Eftersom du byter så lite vatten och matar sparsmakt skulle du kunna testa en metod.

    Sänkt tempen 1-2 grader i karet.
    Byt 50 procent vatten per dag och mata fem sex gånger om dagen med färskt foder och gärna levande mygglarver.

    Det borde trippa dom till att bilda par.

    Lycka till!

    Kommentar

    • rick
      • April 2005
      • 1012

      #3
      Ja hade jag haft tid att mata så mycket hade jag gjort det men det har man ju tyvärr inte.

      dom är från 8-9cm till 15cm.. lite olika
      / Rickard

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #4
        Ursprungligen postat av Alexander72
        Hur gamla/stora är dom först och främst?

        Är det könsmogna och redo för lek så finns det en del saker att göra.
        Eftersom du byter så lite vatten och matar sparsmakt skulle du kunna testa en metod.

        Sänkt tempen 1-2 grader i karet.
        Byt 50 procent vatten per dag och mata fem sex gånger om dagen med färskt foder och gärna levande mygglarver.

        Det borde trippa dom till att bilda par.

        Lycka till!
        Det här kanske är ett bra sätt att "få igång" Discusar... jag vet inte, men det låter väldigt arbetsamt... Byta nästan halva karet och sex matutfodringar om dagen..?
        Ja, matar man sex gånger dagligen så måste man ju faktiskt byta allt detta vatten, då de inte hinner med att äta all mat (speciellt granulat) och vattnet blir kasst.

        With all due respect, Alexander72... men detta låter som om det är odling på hög nivå - jag menar alltså inte att dissa ditt råd - men här måste man nog ta till de gamla stillsamma knepen och låta Discusarna gå i en lugn och sansad miljö.
        Får de en bra miljö och en JÄMN vattenkemi och kommer i ett naturligt stadium av säkerhet och trygghet kommer de att leka som aldrig förr.

        Discus är inte så värst annorlunda än andra akvariefiskar - om man låter dom vara ifred, inte donar, inte stressar, och inte hela tiden stör deras vatten och miljö beter dom sig som de flesta andra ciklider; alltså leker och drar upp sina yngel - då är det värre med med de individer de går tillsammans med, som typ tetror, vissa malar och liknande som kan få dom ur balans och förlora en kull.

        Kommentar

        • Glenn
          • April 2002
          • 3904

          #5
          MaxB metoden som alexander tipsar om är ju ett naturligt sätt att trigga till lek iom att det blir ungefär som i det vilda under regnperioden med massvis av mat, svalare vatten och förändringar i vattenvärdena så detta är knep som skulle kunna fungera mycket bra. Sen är väl frågan om man själv har tid att mata så mycket och byta så mycket vatten dagligen
          Mvh /Glenn

          Min Zoon

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            #6
            Ursprungligen postat av Glenn
            MaxB metoden som alexander tipsar om är ju ett naturligt sätt att trigga till lek iom att det blir ungefär som i det vilda under regnperioden med massvis av mat, svalare vatten och förändringar i vattenvärdena så detta är knep som skulle kunna fungera mycket bra. Sen är väl frågan om man själv har tid att mata så mycket och byta så mycket vatten dagligen
            Ålrajt, jag ger mig! Kör man detta under ett par dagar eller någon vecka, så OK! Menade ju faktiskt inte att dissa rådet utan är mer tveksam till att det måste till så drastiska åtgärder för att få en lättlekt ciklid som Discus att komma igång...

            Varje gång jag har roddat och donat i mina kar har det blivit sämre och mer stressande för mina fiskar - både vad gäller robusta, storvuxna SA-ciklider till de små dvärgcikliderna samt Scalare, och även nuförtiden Discus.
            Jag har förstått att det inom Discusodling på hög nivå byts vatten varje dag och "meckas" med akvarierna för att ge någon sorts optimal yngel-klarande nivå, och då är säkert detta helt riktigt.

            Vi har alla här på forumet lite olika metoder för våra kar, och jag som är Discusnovis skall ju egentligen inte uttala mig - så kör på!

            Hoppas Rick får sina Discus triggade!

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Ursprungligen postat av rick
              Hur triggar man på bästa sätt diskusar till lek?..
              Vad har du för typ av kar, är det ett inrett kar eller helt kalt?
              Det får du ta i beaktning då det kanske inte alltid lämpar sig att mata mycket i inredda kar.
              Är karet inrett så låt det ha sin gilla gång, och vänta och se vad som händer till sensommaren/hösten då de brukar få fart på lekarna.
              Är karet däremot oinrett så kan du, om du har tid, göra som Alexander 72 föreslår men det är som sagt lite jobb!
              När du säger storleken på dina diskus är 8-9 till 15 cm, är det utan fenorna inräknade då? Annars om det är storlek med fenor kan det nog vara en fördel om de inte leker ännu då de inte har kommit upp i bra storlek ännu.
              Är de större får de mer rom, större romkorn samt är mer mogna för uppgiften att sköta sin avkomma.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • rick
                • April 2005
                • 1012

                #8
                Ja det är inkl fenor .. Men dom största tycker jag definitivt borde vara redo för lek.. Karet är inrett med en hel del rötter och en skog av växter så att mata nonstop är inte att tänka på även om jag har riktigt duktiga malar som äter sig smällfeta på allt som inte diskusarna får i sig. Har även kardinaler i akvariet.
                / Rickard

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Då skulle jag personligen som sagt lugna mig lite, sköta vattenbytena och bara luta mig tillbaka och njuta.
                  De kommer säkerligen att para ut så småningom och du får se det från den ljusa sidan, du slipper en massa vattenbyten och matning av yngel nu när det skulle varit "sommar".
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Alexander72
                    • April 2006
                    • 244

                    #10
                    Såg att det blev lite diskus...ion om min idé om att trigga till lek.
                    Frågan var ju faktiskt hur man kan göra och jag svarade med en beprövad metod som fungerar och har så också gjort för mig.
                    Om det gäller intrett akvarium så tror jag inte att det är någon bra idé men man kan ju gå en medelväg att när man väl byter vatten kan man någon gång göra det två dagar i rad och då göra lite större vattenbyten kanske 60 procent per dag.
                    Detta kan man kanske göra var annan månad eller nått sånt.
                    Detta är faktiskt vettig även om man inte vill ha lek.
                    Om man bara byter sina rutinmässiga 40 procent i veckan bygger man faktiskt upp en nivå av skadliga ämnen i vattnet och tillslut är nivån såpass hög att det blir problem med sjukdom eller annat.
                    Om man då gör två stora täta vattenbyten i rad så nollställer du kurvan och vet att nivån på skadliga ämnen har sjunkit till en säker nivå.
                    Det finns ju en del trådar här om problem där författaren säger att man skött sina vanliga rutiner länge och noga men att det blivit problem.
                    Nåväl det var ju en bit från ämnet. :-)

                    Håller med om att det låter som det är lite förtidigt att trigga dessa discusar till lek och att det är bättre att bara slappna av och kika på dom i lugn och ro.

                    Själv har jag sålt alla yngel och vuxna diskusar par som singlar.
                    Nu är det salt som gäller och där är det inte mycket till vattenbyten att snacka om, bara att fylla på det som dunstar!

                    Mvh

                    Kommentar

                    Arbetssätt...