Blanda Amerikanska och Afrikanska?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jockisillen
    • October 2006
    • 42

    Blanda Amerikanska och Afrikanska?

    Har nu haft mitt akvarium ett tag och fått mersmak ju mer jag lärt mig. Har just nu ett par JD, ett par blå ciklider, 6 scalarer, 2 pleco och en liten hajmal i ett akvarium som är på 220l. Jag har förstått att det är för litet för dessa fiskar och jag ska inom kort skaffa ett större. Har på gång en beställning på ett akvarium på ca 750 l, kan ev bli större om inte priset springer iväg för mycket. Jag fullkomligt älskar mina JD så de blir definitivt kvar och jag skulle vilja ha fler. Går det att ha fler par av dessa ihop i 750l? Vad kan jag mer ha ihop med JD? När jag tittat på artbeskrivningar hittar jag många fiskar jag tycker är jättefina från Afrika så jag skulle mycket väl kunna tänka mig några av dem, om de går ihop med de jag redan har.
    Är det ok att blanda t ex Malawiciklider eller andra afrikanska ciklider med fiskar från central och sydamerika om de har samma krav på Ph och vattemtemperatur? // Carina
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Malawi brukar inte vara så bra att blanda med andra fiskar, på grund av skillnader i beteende, och annat. Cikliderna i Malawisjön har anpassat sina ätbeteenden och lekbeteenden till varandra. Alla de endemiska arterna i Malawisjön är munruvare. Tror inte att man får ut så mycket av ett akvarium med ciklider med så skilda beteenden som Malawi och syd/centralamerikanska ciklider, eftersom deras beteenden inte är anpassade till varandra. Det är nog mest estetiskt tilltalande att ha Malawi med Malawi.

    Västafrikanska ciklider går däremot bättre att blanda med särskilt sydamerikanska ciklider, eftersom vattenvärdena stämmer rätt bra överens, och deras lekbeteenden och yngelvård är ofta lika.

    Vad det gäller centralamerikanska ciklider vill de gärna, liksom Malawi, ha lite högre pH, men deras beteende och yngelvård påminner mer om västafrikanska och sydamerikanska ciklider.

    Syd och centralamerikanska ciklider klarar ofta runt neutralt, även om en del sydamerikaner är utpräglade svartvattenfiskar som vill ha lågt pH.

    Rent beteendemässigt kan jag tycka att scalarerna är lite malplacerade. Hade själv stora scalarer med JD när jag var yngre, och om jag minns rätt fick en av scalarerna båda ögonen utslitna, och jag misstänkte skarpt att det var mina JD. Fiskar som beteendemässigt passar med JD är t.ex guldsömsciklid (kanske ingen hit med blåcikliderna, eftersom de kan korsa sig, vilket i och för sig en del av de andra också kan), zebraciklid, eldbuk, salvini, jaguarciklid, nicaraguaciklid, röd ciklid, munruvande palettciklid, och så vidare.

    Rent estetiskt, och förmodligen även bäst ur beteendesynpunkt, brukar det bli om man har rätt få arter, men kanske fler exemplar av varje art, istället för fler arter, men färre exemplar av varje art. Det sistnämnda kan se rätt plottrigt ut, men är inte särskilt bra själv på att hålla mig till det
    Senast redigerad av Shepard; 10 July 2007, 20:29.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • jockisillen
      • October 2006
      • 42

      #3
      ok då vet jag lite mer. Tack ska du ha. Det gäller att välja kategori alltså :-) Ska titta på de ex du gett mig, det var ju en del att välja på. Tack igen. // Carina

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Kul att försöka hjälpa

        Hoppas du hittar nå´n du gillar, och som passar med de andra fiskarna.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • lmo
          • June 2007
          • 189

          #5
          Jag som inte lärt mig förkortningar än vad är JD för fisk lät spännande

          /lmo
          mvh
          LMO
          Min Zoon

          Kommentar

          • jockisillen
            • October 2006
            • 42

            #6
            Jack Dempsey.......en helt underbar fisk måste jag säga. Kolla under artbeskrivning. Jag är helfrälst i mitt par. Dom leker ofta och det är ett skådespel att se hur de vaktar och tar hand om sin avkomma. Dock har mina ännu haft rätt förutsättningar att lyckas med att klara sina yngel då jag har ett för litet kar. Men snart så.....:-)

            Kan man säga att de är små personligheter eller är jag en riktig fisknörd då? :-) Jag gillar mina stenhårt iallafall !! // Carina

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Jack Dempsey http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=221

              Carina: det är den centralamerikanska JD du menar antar jag? Kom på att det finns en Malawi som också kallas så, av nå´n anledning. Men den är nog inte alls lika vanlig.

              Nej, du är ingen nörd, ciklider har ofta olika personligheter
              Senast redigerad av Shepard; 10 July 2007, 21:30.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • jockisillen
                • October 2006
                • 42

                #8
                Ja Micke, det är den centralamerikanska jag har. Har nu kollar på de arter du gav tips om och det finns ju flera som skulle funka bra. Nu längtar jag bara efter ett nytt och större kar :-) Det är min far som ska producera det så jag ska tjata lite så det händer nåt :-) // Carina

                Kommentar

                • lmo
                  • June 2007
                  • 189

                  #9
                  ok tack

                  ska titta närmare på den

                  /lmo
                  mvh
                  LMO
                  Min Zoon

                  Kommentar

                  Arbetssätt...