Sjuk papegojciklid!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • råttan
    • April 2003
    • 98

    Sjuk papegojciklid!

    En av mina papegojciklider har gömt sig under en rot sedan midsommar, bara kommmit fram lite men varit ledsen, idag ligger hon ner med huvudet ut och bara andas lite. Jag vill inte störa henne för mycket, men jag tror inte det syns något fel på henne.

    vad kan vara fel finns det något jag kan göra?
    Johan Lundin
    http://www.ratthjalpen.se
  • rsoderberg
    • February 2007
    • 954

    #2
    Nu får jag säkert en hel del på mig, jag gillar inte sådana missfoster så jag hoppas att den hamnar i himmelen. Skrivet med glimten i ögat, vi får försöka komma på vad som är fel på den så vi kan väl ta lite frågor för att få en uppfattning.

    Hur länge har du haft den.
    Hur stor burk.
    Vilka andra fiskar har du.
    Har du kollat vattenvärden.
    Hur sköter du akvariet.

    Kommentar

    • matlo
      • May 2007
      • 295

      #3
      håller med till en viss del som rsoderberg, men inte är dom missfoster? dom har bara korsat 2 raser, dock okänt vilka dom är. Har du kollat att inte den har klämt sig fast? har hänt en heldel gånger för mig själv. Tror dock inte att det beror på att du har konstiga vatten värden om dina andra fiskar simmar runder, isåfall kan du utesluta det direkt. Annars kan du bara göra så här att lyft up han i din håv och kolla han om han har sår på kroppen, kanske åkt förbi någon vass sten och fått sår. Det finns nog 100 olika möjligheter som han inte vill simma. Dom blir trotts allt runt 20-25cm så ett 300-400L akvarium hade inte skadat till dessa.
      Stora ciklider i stora akvarium, finns det bättre? :P

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Den konstiga kroppsformen de har får man inte enbart genom att korsa två arter, det är troligtvis mer eller mindre en missbildad Amphilophus labiatus eller citrinellum, eller en korsning mellan de två (de är mycket lika, och svåra att skilja på), vad jag har förstått är det ganska sällsynt med "renartiga" labiatus och citrinellum i Sverige, eller åtminstone kan man aldrig vara säker på att det inte är korsningar, och även om de är korsningar, så ser de inte ut som papegojciklider. Det är väl egentligen inte papegojcikliderna som är missfoster, om man ska se krasst på det, utan de giriga typer som experimenterar och tjänar pengar på att "skapa" fiskar som har svårt att fungera normalt, på grund av sin kroppsform. Jag har sett papegojciklider som har sett ut som normala labiatus/citrinellum, men med kortare kropp, alltså mindre grad av missbildning än sina syskon. Att bara korsa två arter ger inte papegojciklidens kroppsform, utan det är troligtvis nå´n sorts missbildning med i spelet, förmodligen orsakad av inavel. Jag har för mig att jag har sett både en påfågelsciklid, och zebraciklider med papegojciklidens form, förmodligen också inavlade.

        Angående problemet med din fisk, så är det svårt att veta. Min första tanke var vattnet, men om dina andra fiskar verkar friska, så är det nog inte det. Jag tror däremot att det kan bero på det faktum att de, liksom slöjstjärtar, är hårt avlade, och förmodligen kommer från en linje med inavlade och missbildade fiskar, vilket i så fall nog gör dem ganska känsliga, i alla fall vissa exemplar.
        Senast redigerad av Shepard; 05 July 2007, 22:46.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • råttan
          • April 2003
          • 98

          #5
          Hon var död igår.

          Hon hade ju varit lixom ledsen jättelänge så jag tror inte hon hade skadat sig på något sätt, inget syntes iheller. Jag lyfte en gång på roten i förrgår och hon låg kvar på sidan. När hon var död såg jag att en av hjälarna var väldigt mycket öppen och gick inte att stänga, man kunde se genom hjälen och ut genom munnen. kan det ha varit något med det?

          Tror ni hennes partner vill ha en ny papegojciklid, de två var väldigt nära varandra.

          Jag har ett 720liters akvarium, en av mina hantelciklider är ganska svampig och har skadade fenor. Men jag tror inte att det kan ha någonting med papegojcikidens död att göra. Iaf. borde jag nog medicinera.. Ska jag göra det i hela akvariet? Kan andra fiskar få biverkningar av medicinen?
          Johan Lundin
          http://www.ratthjalpen.se

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Fiskar kan bli sjuka likaväl som människor - vissa lever längre andra kortare.
            Att ange orsaken till att din fisk blev sjuk och dog är omöjligt utan att lägga den under mikroskop, göra vattentester etc..

            Jag tror däremot att det kan bero på det faktum att de, liksom slöjstjärtar, är hårt avlade, och förmodligen kommer från en linje med inavlade och missbildade fiskar, vilket i så fall nog gör dem ganska känsliga, i alla fall vissa exemplar.
            Rent generellt kan man säga att de asiatiskt framavlade fiskarna är av mycket hög kvalitet - de ser till att sköta sin avel och plocka bort eventuella inavelsproblem.
            Däremot kan vissa stammar hos vissa odlare ha fiskar som är väldigt känsliga och det gäller för såväl odlade naturformer som avelsformer. Ett sådant exempel är ju naturformen av fjärilscikliden som ofta är väldigt känslig - detta har här även gällt för de som odlat i Sverige.

            Dock i detta fall så handlar det ju bara om ett exemplar - men samma gäller väl här som det MIcke skrev om vattnet "men om dina andra fiskar verkar friska, så är det nog inte det." Dvs om partnern är OK så är det nog inte det.

            1/ Du skall absolut inte lägga ner nya fiskar nu när det verkar vara sjuka fiskar i akvariet.
            2/ Visst är det bättre med flera av arten - men alla ciklider är ju revirhävdande så det är därför inte alltid så lätt att introducera nya fiskar i akvariet.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            Arbetssätt...