Skalarerna äter romen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chefenslillatuva
    • June 2007
    • 15

    Skalarerna äter romen

    Jag har fem stora skalarer i mitt 100l kar. Hos mej har dom lekt två gånger men efter bara två dagar blir äggen vita och dom äter upp dom..
    När jag köpte skalarerna + akvariet så hade dom nykläckte ägg men dom klarade inte flytten.
    Vad är det som gör att dom äter upp ynglen hos mej men inte hos förra ägaren?
    Har samma inredning, växter och fiskar som innan, + två malar och en liten ål..
    Jag tror dessutom att det är två honor som vaktar äggen. Hanarna ska ju ha en liten puckel, och det har dom andra tre men inte dom vaktande....
    Hoppas nån skalarexpert kan hjälpa mej

    Funderar dessutom att sälga mina skalarer + tre andra stora fiskar i karet för jag tycker dom har för lite plats.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Skalarer är hårt odlade, och har ofta tappat instinkten att ta hand om äggen. Vill du få yngel får du gissningsvis lyfta ut äggen och kläcka dem artificiellt.
    Vill du se yngelvård hos skalarer får du nog försöka få tag på vildfångade eller i alla fall skalarer ur en stam som inte varit rationellt odlad i många generationer.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Låt de bli varma i kläderna och leka några gånger så brukar det bättra sig. Sedan att äggen blir vita tyder på att de inte blir befruktade och då kan föräldrarna lika gärna äta upp äggen som att de möglar bort.
      Är du säker på att det är paret som lekte hos den förra ägaren som leker även hos dig?
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • rsoderberg
        • February 2007
        • 954

        #4
        Om du har hårt vatten så kan det bli lite problem med befruktningen, då de tidigare har haft yngel så är det uppenbarligen en hona och en hane. En polare till mig var tvungen att uppleva 30-40 lekar innan det fungerade, så tålamod är bra att ha för det är förkastligt att kläcka artificiellt och göra en redan dålig stam ännu sämre.

        Personligen tycker jag att du gör rätt i att sälja dem. Akvariet är alldeles för litet.

        Kommentar

        Arbetssätt...