Hur ska yngeln överleva?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Brevis06

    • February 2006
    • 69

    Hur ska yngeln överleva?

    har ett 100 liters med 10 citrontetror, 1 hane kakadua och 3 honor samt 2 par fjärilsciklider samt också 3 st corydoras.

    Mina kakaduor lekte men nu återstår bara 3 yngel, måste jag verkligen fiska upp ´dom för att dom ska klara sig i dett kar? Vad är era erfarenheter?

    BILDER HÄR

  • rsoderberg
    • February 2007
    • 954

    #2
    Att några brukar klara sig från varje lek, om du inte tänker odla så räcker det med att några klarar sig och det är troligen dom starkaste precis som i värkligheten.

    Kommentar

    • mmm
      • June 2004
      • 901

      #3
      Är det deras första försök så är det ganska vanligt att de flesta yngel försvinner. Låt dem försöka några gånger till.

      Sen tror jag det ändå blir svårt att få några att klara sig i det karet... Tetrorna tar gärna yngel och även de andra cikliderna. Föräldrarna kan klara att försvara ynglena, men jag tror att akvariet är i minsta laget för att det ska gå med det sällskapet.
      /Mattias

      Kommentar

      • Brevis06

        • February 2006
        • 69

        #4
        Ok , ja det var första försöket, tänkte att karet var stort nog och tätt planterat men får väl suga upp ynglena nästa gång för jag vill gärna behålla några, nu ska det bli roligt att se om fjärlilarna parar ut och börjar leka

        Kommentar

        • mmm
          • June 2004
          • 901

          #5
          Antalet fiskar är helt ok i det karet, men det är kanske lite väl mycket ciklider, dvs deras revir blir i minsta laget. Men att ha fiskarna i det karet kan nog ändå gå bra, men jag tror som sagt att det kan bli svårt att klara några yngel. I och för sig säger du att det är tätt planterat och då kan det kanske gå.

          Jag tycker inte du ska suga upp ynglena, det bästa är att de får gå med föräldrarna. Vad jag förstått finns risk att ynglena blir sämre på att vakta sina yngel i sin tur om man tar bort dem från föräldrarna. Vill du absolut dra upp yngel så är det bättre om du kan få föräldrarna att leka i ett separat kar.
          /Mattias

          Kommentar

          • sme_h
            • November 2003
            • 625

            #6
            Inte tätheten som är problemet

            Problemet är inte antal fiskar per liter utan det faktum att akvariet är litet. De andra fiskarna kommer alltid att vara max två sekunder ifrån ynglena. I större akvarium (framför allt i långa akvarium) kommer de kunna släppa uppsikten under en tid utan att de går åt. Tex vid matning
            1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
            http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

            Kommentar

            Arbetssätt...