Jippi kakaduyngel!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tveten
    • October 2006
    • 33

    Jippi kakaduyngel!

    Till min stora glädje fick jag i fredag se att mina kakadudvärgciklider hade yngel i sin kokosnötgrotta. De var så otroligt små, man kunde bara se små vita huvuden som simmade mot det mörka ingångshålet i grottan. Mamma och pappa vaktar mycket noga och hämtar delar av algtabletter och "strör" ut i närheten av grottan. Kommer någon annan fisk i närheten tar de fart och kör rakt på inkräktaren. Alla andra håller sig numer på avstånd till och med Scalarerna. Eftersom jag misslyckats i alla tidigare försök att kläcka artemia så har jag fortsatt att mata med den minsta mat jag har, yngeltorrfoder, fryst cyclops och även någon fryst plankton som jag inte vet vad den heter. Sedan har jag även lagt i lite extra maltabletter eftersom det ju verkar som föräldrarna tar hem det till ynglen. Har även sett att de under helgen börjat ta med ynglen ut på turer i karet. De vaktar dem noga och både honan och hanen hämtar ungar med munnen om de simmar för långt bort eller kommer på efterkälken. Det ser härligt ut när lilla honan kommer tillbaka efter en insamlingstur och spottar ut 4 st yngel. När de började gå på turer fick min Kejsartetra syn på ynglen och såg till att förse sig, då hjälpte inte föräldrarnas protester! Gissa vem som var snabb med håven! Nu får Kejsartetrorna bo i ett annat kar så länge. Ynglen växer visserligen snabbt, man kan nu se som små svarta prickar på dem, men behöver jag ändå fixa någon annan mat till dem? Kommer de att få fortsätta vara i fred för de andra fiskarna? Hur länge kan jag lita på att föräldrarna fortsätter att försvara dem? Alla råd mottages tacksamt, det känns så fantastiskt att få vara med och se en sån här liten familj i sitt akvarium!
  • rsoderberg
    • February 2007
    • 954

    #2
    Det finns dels protogen som du kan använda om du har problem med artemian, jag så dessutom torkade, skalade artemia på min akvariehandel och det borde också fungera.

    Kommentar

    • fredd
      • February 2007
      • 3360

      #3
      om du har flingfoder, så kan du ta lite med tummen å pekfingret,doppa fingrarna några centimeter under ytan och smula sönder flingorna, då kmr det sjunka neråt. Försök göra så ovanför ynglen


      grattis förresten,kakaduor är riktigt fina
      www.frfoto.tk

      Kommentar

      • rsoderberg
        • February 2007
        • 954

        #4
        Ursprungligen postat av fredd
        om du har flingfoder, så kan du ta lite med tummen å pekfingret,doppa fingrarna några centimeter under ytan och smula sönder flingorna, då kmr det sjunka neråt. Försök göra så ovanför ynglen


        grattis förresten,kakaduor är riktigt fina
        Dom är för små för det fodret.

        Kommentar

        • tveten
          • October 2006
          • 33

          #5
          Tack för tipsen, ynglen växer fortfarande utan att jag egentligen vet vad de äter. Är beteendet att även hanen är så yngelvårdande vanligt?

          Kommentar

          Arbetssätt...