Bolivianska fjærilscichlider: Har jag bara hanar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JEK
    • March 2007
    • 1467

    Bolivianska fjærilscichlider: Har jag bara hanar?

    Hej alla fiskentuisaster!

    Før omkring 2½ månad sen skaffade jeg fiskar till mitt førsta akvarium (112 l).
    Jag køpte blandt annnat 4 bolivianska fjærilscichlider som verkar att trivas jættebra. Dom har har fantastiska færger och ær livliga och nyfikna, meeen...
    Jag hade hoppats att två av dom ville bilda par och hade sen tænkt mig att sælja dom två andra.
    Dom ær omkring 6-7 cencimeter och två att dom har valdt ett territorie, men dom verkar inte bilda par.
    I bland låter den ena av dom en annan fisk simma på sitt territorie, men jag tror bara det ær før att han inte har upptæckt den andra fisken.

    Har jag fått endast hanar eller ska jag bara ha mera tålamod?

    Tack på førhand.
    Mvh.
    Johan - akvarielös!
  • sucksdorff
    • December 2006
    • 239

    #2
    hej jag har samma"problem". Jag har 6 st fjärilar och dom har inte heller bildat par o lekt.Vet inte vad som är fel,har gjort allt som man läst om ,dämpat belysning, bytt till fin sand m.m. Kanske har jag otur och köpt 6 st hanar?

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      #3
      Det är lite knepigt att se skillnad på könen, på Bolivianerna, va?
      Har ingen direkt erfarenhet av just Bolivianer - men finns det möjlighet att skicka några bilder på dom, så kanske det går att avgöra...?

      Kommentar

      • JEK
        • March 2007
        • 1467

        #4
        Det ær i allafall en som jag tror ær en hona.
        Hær ær en bild af alla fyra:http://www.akvariesiden.dk/galleri_n....php?pid=24370

        Jag læste førresten just om en kille som hade fått yngel av sina utan att han hade upptæckt att det fanns et par
        Mvh.
        Johan - akvarielös!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #5
          Bolivianer lekpar;



          Information on tropical fish and marine, help for a beginner starting an aquarium, aquarium products and discussion board



          Jösses, det var knepigt att avgöra könen på just Bolivianer... Vanliga Blå Fjärilar är ju jättelätta att se skillnad på, även gula.
          När man läser lite på nätet så skriver dom att honan har lite rundare kroppsform och är något blekare i färgerna än hanen, som dessutom är slankare och mer utdragen.

          Jaaa, det var en svår nöt att knäcka, detta...

          Kommentar

          • PowerSteffo
            • March 2007
            • 174

            #6
            Hm, på vanliga fjärilar kan man se skillnad på den svarta pricken på sidorna.
            Hanar brukar ha en ren mörk fläck, medan honorna kan ha småfläckar i denna svarta prick. Ser på 3 av dina att de har väldigt mörka prickar, kan de vara hanar kanske?

            /Stefan

            Kommentar

            • JEK
              • March 2007
              • 1467

              #7
              Ursprungligen postat av PowerSteffo
              Hm, på vanliga fjärilar kan man se skillnad på den svarta pricken på sidorna.
              Hanar brukar ha en ren mörk fläck, medan honorna kan ha småfläckar i denna svarta prick. Ser på 3 av dina att de har väldigt mörka prickar, kan de vara hanar kanske?

              /Stefan
              Kanske... Fast deras færger ændrar sig mycket efter vilket humør dom ær på, ibland syns flæcken næstan inte, ibland ær den kolsvart...
              Men jag har en mistanke om at en av dom ær en hona, men nu får vi se.
              Jag kanske bara ska ha lite mera tålamod
              Mvh.
              Johan - akvarielös!

              Kommentar

              • JEK
                • March 2007
                • 1467

                #8
                Ursprungligen postat av MaxB
                Bolivianer lekpar;



                Information on tropical fish and marine, help for a beginner starting an aquarium, aquarium products and discussion board



                Jösses, det var knepigt att avgöra könen på just Bolivianer... Vanliga Blå Fjärilar är ju jättelätta att se skillnad på, även gula.
                När man läser lite på nätet så skriver dom att honan har lite rundare kroppsform och är något blekare i färgerna än hanen, som dessutom är slankare och mer utdragen.

                Jaaa, det var en svår nöt att knäcka, detta...
                Ja, det inte lætt
                En av dom som har tagit ett territorie har mycket kraftiga færger, men kroppsform som en hona! Skumt...
                Mvh.
                Johan - akvarielös!

                Kommentar

                Arbetssätt...