Kokta Påfåglar, buhuuuhuhu

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bulkatho
    • February 2007
    • 33

    Kokta Påfåglar, buhuuuhuhu

    Jag gjorde en fasansfull upptäckt när jag kom hem från jobbet idag. Båda mina Påfågelciklider (Oscar) hade dött under dagen. Dom bodde ensamma i en balja på 240l och hade vuxit till en storlek av cirka 15cm.
    När jag skulle plocka upp dom så kände jag att vattent var alldeles för varmt.
    En titt på termometern visade på 47 grader! Det visade sig att min doppvärmare hade löpt amok!
    ALDRIG mer att jag köper en budgetvärmare!
    Med ett dystert sinne kan jag konstatera att jag nu har ett kar över till nya fiskar, men först får det bli en kvalitetsvärmare...
    Om du tror på psykokinesi så kan du ju försöka lyfta min högra arm...
  • rick
    • April 2005
    • 1012

    #2
    Ett tips för at tundvika detta!.. Köp 2 mindre värmare. Skulle någon av dom gå sönder och löpa amok så är risken liten att det når upp till så katastrofala temperaturer som du verkar ha nått nu.
    / Rickard

    Kommentar

    • lunar
      • July 2005
      • 427

      #3
      Härregud... Har jag aldrig tänkt på att det kan hända, nu är de nästan så att man blir lite orolig.
      Fast.. det händer väl inte allt så ofta?
      - 165L Low-tech.
      - 250L Low-tech Sällskapsakvarium.
      - 222L Ciklidakvarium.
      Min Akvarium Blog - Senaste projekt "Bakgrundsbygge i frigolit"

      Kommentar

      • Katharina
        • December 2006
        • 4045

        #4
        Åhh va hemskt..

        De är ju så personliga fiskar också

        Jag har 2 st doppvärmare med inbyggd termometer... Nu har jag kollat dem mot bevisat exakta termometrar och de visar flera grader fel.. Så lita inte på era doppvärmare, jag trodde alltså att jag hade 26 grader i karet men hade i själva verket 28 grader...

        Den termometer som har visat sig vara exakt är gul och långsmal med rött kvicksilver.. Har även haft 2 andra termometrar som har visat flera grader fel... Jag tycker att det är attans dåligt av tillverkarna!!!!!!!!!!!!!
        Ha dé bäst... Tina

        Kommentar

        • rsoderberg
          • February 2007
          • 954

          #5
          Man får alltid kalibrera doppvärmare dvs på dom det går att göra, annars så är det att kolla mot vanlig termometer för att uppnå rätt temperatur. Och när vi ändå tar upp det ämnet så stämmer inte termometrarna så bra heller.

          Kommentar

          • Bulkatho
            • February 2007
            • 33

            #6
            Ursprungligen postat av rick
            Ett tips för at tundvika detta!.. Köp 2 mindre värmare. Skulle någon av dom gå sönder och löpa amok så är risken liten att det når upp till så katastrofala temperaturer som du verkar ha nått nu.
            Tack för tipset, det blir till och inhandla 2 stycken värmare med mindre watt imorgon.

            Ursprungligen postat av Katharina
            De är ju så personliga fiskar också
            Precis!
            Dom var alltid framme och tiggde mat, fast och andra sidan så är dom ju även kända för att kunna agera "avfallskvarnar". Riktiga matvrak var dom iallafall, dom älskade hela räkstjärtar.
            Om du tror på psykokinesi så kan du ju försöka lyfta min högra arm...

            Kommentar

            • maria_
              • March 2007
              • 2867

              #7
              Vad sorgligt.
              Med vänlig hälsning,
              hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Förr eller senare så gör värmare så.
                Man kan undvika katastrof genom att använda två små värmare - eller så kan man göra som jag gjort de senaste årtiondena, och inte använda värmare alls.
                Står akvariet i ett uppvärmt rum och har pump och belysning, behövs troligen inte värmaren. Köp en termometer med mini-max funktion, och kolla: håller sig temperaturen i akvariet alltid över 20 grader, dygnet runt, behöver du ingen värmare.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • firefox75
                  • April 2007
                  • 1806

                  #9
                  Håller med Azur...skit i värmaren om du har runt 20-21 grader inomhus och dessutom har belysning på.
                  Själv kör jag utan värmare i varenda akvarium och då har jag en temp inomhus på 22grader + eventuellt mera vid ökad utomhus temp.
                  Jag har i alla akvarium en variation på 25-29grader vilket är optimalt för mina fiskarter.
                  Så ska du vara på säkra sidan att slippa överhettning ifortsättningen skit i doppvärmaren.

                  Visst kan man köra med 2st mindre värmare typ 75w styck men frågan är om det är nödvändigt.
                  Frånvarande nu mera men här ibland.

                  Kommentar

                  • kanotisten
                    • May 2006
                    • 218

                    #10
                    Jag ställer mig i skaran som inte heller har doppvärmare. Mitt problem är snarare att få temperaturen att ligga under 28 grader.

                    Men jag tror de flesta bor så att tempen i lägenheten aldrig understiger 20 grader, och med belysingen håller sig då karet på en rätt skön tempnivå.

                    Kommentar

                    • rsoderberg
                      • February 2007
                      • 954

                      #11
                      Jag tror inte att alla fiskar skulle gilla det, det finns en hel del värmeälskande fiskarter som jag tror att det skulle bli problem med som t.ex diskus mm.

                      Kommentar

                      • Bulkatho
                        • February 2007
                        • 33

                        #12
                        Akvariet har gått i över ett dygn nu utan doppvärmare och tempen ligger på behagliga 26 grader. Så idag inhandlades ett par nya Oscarciklider på knappa decimetern...
                        Om du tror på psykokinesi så kan du ju försöka lyfta min högra arm...

                        Kommentar

                        • Daniel_N
                          • April 2006
                          • 573

                          #13
                          Jag använder endast värmarna till att värma upp lite när jag bytt 50% mot nytt kallt vatten, aldrig annars

                          Kommentar

                          • mayday
                            • November 2005
                            • 2085

                            #14
                            värmare e rätt överflödigt om du inte ska ha diskus eller vill trigga lek

                            skaffa täckglas så ligger du runt 23-26 grader endå
                            ______________________________________________

                            "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                            Kommentar

                            • skvafs
                              • March 2007
                              • 75

                              #15
                              Men är det bra för fiskarna om temperaturen svänger hela tiden.
                              Det brukar sjunka något framåt nätterna.
                              Ska inte karet hålla jämn grad 24 timmar om dygnet?
                              Har hört att fiskarna mår sämre av svängningarna och att sjukdomar lättare kan uppstå?
                              Och om jag inte har fel, är väl Oscar värmeälskande fiskar?
                              Dessa är svar som jag fått från tre olika zoobutiker.
                              Kan iofs ha blivit felinformerad.
                              Kramizar ia

                              *LOST IN THE -LOST AND FOUND DEPARTMENT-*

                              Kommentar

                              Arbetssätt...