Biotodoma cupido

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Biotodoma cupido

    Jag har köpt två vf Biotodoma cupido, som jag hoppas är en hane och en hona. Nå´n som har egna erfarenheter av den?
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • Banderad
    • January 2006
    • 358

    #2
    Hej

    Jag hade tills för några veckor sedan ett par VF cupido. Honan dog dock, så nu har jag bara hannen kvar. Jag upplever arten som en trevlig och lugn ciklid. Om du ska ha den med andra ciklider får det vara extremt snälla fiskar. De äter långsamt och helst från bottnen. Den är relativt lättskrämd men otroligt vacker när den trivs. Jag upplevde att den trivdes bättre med mycket gömställen. Arten måste vara den dominanta i karet, annars kommer den bara trycka bakom pumpen för att sedan tyna bort. Min hona klarade inte en flytt mellan två kar (samma vattenvärden), men känsligheten kan säkert variera mellan individer. Jag har bara provat att hålla dem parvis, men egentligen bör de nog hållas i grupp. Jag ska försöka få tag på ett gäng till, så att min hanne får lite sällskap. Innan gick de i ett 222 liters, nu i ett något mindre kar.

    Lycka till, du har fått tag på en extremt trevlig art.

    /Jocke

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      De andra cikliderna som går i karet är 6 Uaru på ca 10 cm, 6 schackbrädesciklider, och ett scalarepar. Sen går där bland annat 9 kejsartetror och 4 chokladmalar också.

      De verkar än så länge rätt pigga, och är framme vid matningarna. Matar mest med räkmix, för att Uaruna ska få i sig lite växtföda utan att tugga på växterna, och cupidona tar det i munnen, men osäker på hur mycket de sväljer, och hur mycket de spottar ut. Mygglarver verkar de däremot äta.

      Jag har också hört att de kan gå i grupper, men att man även kan hålla dem parvis. Men visar det sig att de här två trivs kan man ju köpa några till.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Banderad
        • January 2006
        • 358

        #4
        Jag antar att karet är ganska stort med de invånarna. Så länge de äter trivs de säkert. Min hona tynade bort genom matvägran. Uarun har jag personligen ingen erfaranhet. Schackbräden brukar ju vara snälla. Framförallt är cupidon bra mycket större. Scalarer kan nog vara lite för tufffa tror jag, men de kan ju variera extremt mycket i aggressionsnivå (från ganska snälla till relativt tuffa).
        Ett av mina drömkar som jag skissar på i framtiden (ganska långt fram förmodlingen) är ett 720 liters med typ 15-20 st Biotodoma cupido. Tror det skulle vara ganska intressant.

        Ännu en gång lycka till! Skriv gärna lite då och då om dina Biotodoma cupido, alltid kul att höra om en lite udda art man är intresserad av.

        /Jocke

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Nja, så stort är det inte, tyvärr, 240 liter. Men uaruna är än så länge rätt små, och har bara tänkt att behålla ett par när de har parat ut sig. Ett större akvarium kommer förmodligen att införskaffas vad det lider.

          Uaruna tar för sig rätt mycket vid matningarna, men är annars lugna, och sköter sitt. Cupidona verkar inte ha några större problem att hänga med vid matningarna, och inte schackbrädena heller. Scalarerna verkar vara i lektagen, men håller oftast till lite högre upp än cupidona.

          Om de fortfarande ser ut att trivas om några dagar kanske jag skaffar några till. Nyckelhål kanske är bra sällskap också. Bolivianska fjärilsciklider tror jag är rätt nära släkt med släkten som Biotodoma. "Geophaginer" är fina och intressanta fiskar.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Banderad
            • January 2006
            • 358

            #6
            Om jag hade varit du hade jag nog nöjt mig med 4 ciklidarter i det karet. För att skapa ytterligare trygghet är det nog inte fel att skaffa några cupido till. Men jag hade inte skaffat fler ciklidarter. Annars håller jag med om att bolivianska fjärilar är trevliga fiskar. Nyckelhålsciklider är också charmiga, men de skulle nog hålla sig i samma skikt som cupidon och scalarerna. Som jag ser det har du täckt upp det mesta i karet.

            /Jocke

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Ja, jag har inga direkta planer på att skaffa fler arter, funderade bara lite på vilka typer av ciklider som skulle funka med cupido

              Nyckelhål är en av mina favoritciklider.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              Arbetssätt...