Vilken skillnad det är på scalarer och scalarer.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rsoderberg
    • February 2007
    • 954

    Vilken skillnad det är på scalarer och scalarer.

    Jag har införskaffat mig 20st av Nancys F1 scalare yngel, detta har varit en favorit för mig under dom 30 år jag har hållit på.

    Och snacka om skillnad på kvalitet, dom är helt perfekta, raka och snygga i fenorna, snygga i kropp och teckning. Jag har inte sett sådana exemplar som inte har varit VF, ja då är det bara att sköta om dom små liven på bästa tänkbara sätt tills dom har blivit könsmogna.

    Vilken syn, VF spetsnosscalare, VF Altum och F1 av dessa, tyvärr så fick guldscalarerna och Peru Altum flytta till en kompis för att jag skulle få plats. Har 10 burkar, hmmmm undrar hur jag skulle kunna få in några till J
  • Harley50
    • February 2007
    • 28

    #2
    Jo det är verkligen skilnad på kvalitet mellan scalare och scalare.Jag tror pesronligen att det är bra för scalarestammen att odla på nya linjer från viltfångade scalarer just pga av att scalaren är så sönderavlad av oseriösa pengaskapare.
    jag tackar och bockar för ovanämnda sclarer och kan ge dig lite info om hur statusen är nu i 800 liters burken.Mitt gamla scalare par leker för fullt, guld scalarena förberder en lekplats. perualtum och en annan scalar ser ut att ha bildat ett revir och håller på att para ut sig. jag har dock ingen förhoppning att någon av dom kommer att lyckas med sin lek då alla paren är för oerfarna/sönderavlade.Dyker in till dig i veckan för att se på småttingarna.

    Kommentar

    • Alexander72
      • April 2006
      • 244

      #3
      Kyss mig i röven! :-)

      Ursäkta utrycket men att du har F1 på Altum hemma är helt ossanolikt!
      Du skriver att du har VF Altum hemma och F1 av dessa.
      Vem har lekt dessa?
      Du vet att det bara är en svensk som lyckats med den bedriften och det var många år sedan dess.
      Är det som du säger så är det två personer som lyckats nu och en stor händelse om det upprepats!!!!!
      Eller är det bara så att du blandat ihop begreppen?
      Många luras av begreppet perualtum som man hör lite här och där.
      Du vet, det är stor skillnad på diamant och kristall.

      Mvh

      Kommentar

      • Harley50
        • February 2007
        • 28

        #4
        haha nu ser jag också vad som står.
        Jag tror inte Rsoderberg hävdar att han har f1 av altum det måste ha blivit ett syftningsfel.
        Han är väl medveten om vad altum är och hur ofta dom har lekt i fångenskap.

        Kommentar

        • rsoderberg
          • February 2007
          • 954

          #5
          Ursprungligen postat av Alexander72
          Kyss mig i röven! :-)

          Ursäkta utrycket men att du har F1 på Altum hemma är helt ossanolikt!
          Du skriver att du har VF Altum hemma och F1 av dessa.
          Vem har lekt dessa?
          Du vet att det bara är en svensk som lyckats med den bedriften och det var många år sedan dess.
          Är det som du säger så är det två personer som lyckats nu och en stor händelse om det upprepats!!!!!
          Eller är det bara så att du blandat ihop begreppen?
          Många luras av begreppet perualtum som man hör lite här och där.
          Du vet, det är stor skillnad på diamant och kristall.

          Mvh
          Jag skriver att jag har köpt 20st av Nancys F1 Scalarer, i övrigt så står det.

          VF spetsnosscalarer.
          VF Altum.
          Och F1 av dessa som syftar till dom scalare yngel jag precis har köpt, och jag kan inte se att det någonstans står att det är Altum?

          Jag har faktisk en gång i tiden haft F1 Altum efter den leken du tar upp, för övrigt är det också en Tysk som har lyckats tyvärr några timmar efter vår berömda Svensk.

          För övrigt skulle det vara kul att veta varför två stycken lyckas nästan samtidigt med aldrig mer, vad var det som var unikt just då?


          Kommentar

          • onlyme

            #6
            Ursprungligen postat av rsoderberg

            Vilken syn, VF spetsnosscalare, VF Altum och F1 av dessa,
            Jag måste få blanda mig i...
            Jag uppfattar det också som du har F1 av VF Altum. Du skriver så som det låter att du har det. Läs meningen som du skrev...

            Kommentar

            • rsoderberg
              • February 2007
              • 954

              #7
              Ursprungligen postat av onlyme
              Jag måste få blanda mig i...
              Jag uppfattar det också som du har F1 av VF Altum. Du skriver så som det låter att du har det. Läs meningen som du skrev...
              Jag kan förstå varför det blir krig i världen Man kan välja att förstå eller missförstå. Med F1 av dessa menar jag naturligtvis dom 20st yngel som jag precis har köpt, synen med VF spetsnosscalare och VF Altum hade jag ju redan.

              Kommentar

              • Tant Nancy
                • April 2002
                • 5407

                #8
                Vad roligt att du uppskattar småttingarna. Det är kul att lyckas när det är första gången, har faktiskt inte sett ett enda dött yngel på hela tiden.

                Mina Scalarer är inte Altum, det är vi nog alla på det klara med... de är VF Scalarer, förmodligen från Peru.
                MvH
                Tant Nancy
                www.gladafisken.aqualogen.se
                Mitt fotogalleri
                Dagbok
                Min zoon

                Kommentar

                • kaj.p
                  • June 2002
                  • 2952

                  #9
                  [quote=Harley50;972377]Jo det är verkligen skilnad på kvalitet mellan scalare och scalare.Jag tror pesronligen att det är bra för scalarestammen att odla på nya linjer från viltfångade scalarer just pga av att scalaren är så sönderavlad av oseriösa pengaskapare.
                  quote]

                  Ja du Kul att någon verkar veta . Själv besökte jag nyligen en "pengaskapare" som hade 1000 st minst 25 cm höga Peru scalare i en bassäng. Frågade klart är det inte dax o börja sälja av dessa. Svaret blev nä, detta är min avelsfisk o jag får dem inte så höga på annat sätt.
                  Bifogade filer
                  Nordiska Diskus Sällskapet
                  Hallandsakvaristerna
                  BAK Gcg Maf NCS

                  Kommentar

                  • rsoderberg
                    • February 2007
                    • 954

                    #10
                    [quote=kaj.p;972665]
                    Ursprungligen postat av Harley50
                    Jo det är verkligen skilnad på kvalitet mellan scalare och scalare.Jag tror pesronligen att det är bra för scalarestammen att odla på nya linjer från viltfångade scalarer just pga av att scalaren är så sönderavlad av oseriösa pengaskapare.
                    quote]

                    Ja du Kul att någon verkar veta . Själv besökte jag nyligen en "pengaskapare" som hade 1000 st minst 25 cm höga Peru scalare i en bassäng. Frågade klart är det inte dax o börja sälja av dessa. Svaret blev nä, detta är min avelsfisk o jag får dem inte så höga på annat sätt.
                    Vart höll denna pengaskapare till den bassängen skulle jag vilja se.
                    Förstår inte varför, det spelar ingen roll om dom är 15 eller 25 cm höga dvs avelsdjuren. Dom ser han bara själv, om han istället föder upp djuren som han ska sälja där så blir det snygga djur ut på marknaden.

                    Kommentar

                    • kaj.p
                      • June 2002
                      • 2952

                      #11
                      Nu val väl mitt inlägg riktat till HArley och mitt exempel var att visa att jag inte delar hans uppfattning. Många kommerciella odlare är mycket medvetna om vad de håller på med och tar givetvis in nytt blod från VF. Ivan Seah ett av de stora diskusnamnen tar t.ex in VF i var 4:e led.

                      När det gäller scalarerna så är de avsedda att odla på och avkommorna kommer givetvis födas upp o säljas. Vill också påstå att storleken har betydelse. Dels kan du plocka ut de bästa djuren sedan lägger större fisk större romkorn. Större romkorn ger större o livskraftigare larver.

                      Bilden är tagen hos en av de större odlarna i Singapore och man kan lungt säga att där finns mycket fisk. Du ser inte slutet på bassängraderna åt något håll.
                      Nordiska Diskus Sällskapet
                      Hallandsakvaristerna
                      BAK Gcg Maf NCS

                      Kommentar

                      • Harley50
                        • February 2007
                        • 28

                        #12
                        Ursprungligen postat av kaj.p
                        Nu val väl mitt inlägg riktat till HArley och mitt exempel var att visa att jag inte delar hans uppfattning. Många kommerciella odlare är mycket medvetna om vad de håller på med och tar givetvis in nytt blod från VF. Ivan Seah ett av de stora diskusnamnen tar t.ex in VF i var 4:e led.

                        När det gäller scalarerna så är de avsedda att odla på och avkommorna kommer givetvis födas upp o säljas. Vill också påstå att storleken har betydelse. Dels kan du plocka ut de bästa djuren sedan lägger större fisk större romkorn. Större romkorn ger större o livskraftigare larver.

                        Bilden är tagen hos en av de större odlarna i Singapore och man kan lungt säga att där finns mycket fisk. Du ser inte slutet på bassängraderna åt något håll.
                        Jo jag antar att det är däför den odlade scalaren är så välkänt för att ha ett så exemplariskt yngelvårds beteende pga av alla seriösa odlare.
                        Men givitvis finns det också seriösa odlare som du säger som blandar in VF i en befintlig stam för att bevara ursprungsformen och beteendet.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...