pirayafakta sökes :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pirayamannen
    • May 2007
    • 121

    pirayafakta sökes :)

    hejsan, är ny här. jag ubdrar lite om pirayor. jag ska starta upp ett piraya-akvarie.
    1: hur många pirayor kan man ha i ett 53 liters akvarie??
    2: är dom skygga?
    3: vad äter dom??
    4: tror ni att en 12:åring skulle kunna klara av att ha ett piraya-akvarie??

    tacksam för svar!

    M:V.H Pirayamannen
  • rsoderberg
    • February 2007
    • 954

    #2
    Inga i ett 53 liters akvarie.

    Kommentar

    • yllekanin
      • December 2006
      • 177

      #3
      1: Det beror ju på hur stora de är, så länge deras totala volym inte överstiger 53 liter så har du svaret. Vill du hålla dem med framgång bör du till de flesta pirayorna ha ett 720L kar. 53L känns helt enkelt väldigt underdimensionerat.

      2: De flesta stora tetrorna blir skygga i för små grupper, men man kan ofta inte hålla stora stimm av den anledningen att dom blir stora, det krävs många tusen liter för exempelvis pirayor eller paku. Jag vill dock inte säga att det inte finns pirayor som kan hållas parvis eller i mindre grupp, heller inte att det är nödvändigt med stora grupper. Det hela beror nog på miljön.

      3: De äter det mesta, men man brukar inte rekomendera animalisk föda från varmblodiga djur, dvs. Ko, gris osv.osv.
      Räkor anses av några vara för näringsfattigt, men vit fisk fungerar.

      4: Det är ju relativt, det kanske inte är att rekomendera då det innebär en del risker, men visst, har du läst på och känner att du vet tillräckligt så är det klart att du inte skall tveka. Jag vill bara än en gång understryka att kunskap, erfarenhet och ordentligt med plats är det som krävs.

      Du bör alltså inte stoppa i ett stimm med pirayor i ett 53 literskar. Om du skulle göra det, möjligen 1 vimpelpiraya, men det har jag aldrig sagt om någon frågar

      hoppas du blev lite klokare.
      Det finns flera sidor på nätet som ger bra svar på dina frågor, det finns tillochmed länkar till dem här på zoopet
      Mvh Michael

      Kommentar

      • Tors hammare
        • April 2007
        • 572

        #4
        Läs följande info länk där står bla akvariestorlek osv som nämns ovan http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=481
        Mvh Peter

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • Irene M
            • May 2007
            • 32

            #6
            Läs den här artikeln! Den är skriven av Elisabeth Hallberg BAK. Hon har stor erfarenhet av pirayor.

            Kommentar

            • pirayamannen
              • May 2007
              • 121

              #7
              men kan man inte ha någon enda piraya i ett 53 liters??

              Kommentar

              • alcar
                • April 2005
                • 1398

                #8
                nep om du har ett kar som är 10 gånger större så kan det funka med ett par stycken ett tag
                mvh alexander
                min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

                Kommentar

                • pirayamannen
                  • May 2007
                  • 121

                  #9
                  men det finns juh pirayor som bloir 30 cm som vuxna och mitt akvarie är 60 cm brett och 40 cm högt. det ska väl gå med en iallafall (då tänker jag på rödbukad piraya)

                  Kommentar

                  • Tors hammare
                    • April 2007
                    • 572

                    #10
                    Nej, ingen 30 cm fisk i ett 60 cm brett akvarium, varken piraya eller ciklid eller vad du nu skulle välja för fisk i den storleken.
                    Senast redigerad av Tors hammare; 21 May 2007, 17:55.
                    Mvh Peter

                    Kommentar

                    • pirayamannen
                      • May 2007
                      • 121

                      #11
                      men jag har hört att om fiskens sammanlagda storlek är som akvariet är brett är det fullt. men det är juh bara hälften. men jag vill ha en dvärgpiraya i mitt akvarie. finns det verkligen inte nån??

                      Kommentar

                      • Daniel Blom
                        • June 2003
                        • 1670

                        #12
                        Det finns fiskar som är någorlunda nära släkt med pirayor och skulle kunna funka - till exempel den här.
                        Annars har jag hört att den här kan vara en elak j-l.
                        För övrigt låter den enda tumregel jag försöker följa så här: "ingen fisk ska vara längre än en tiondel av akvariets längd".
                        Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
                        och framgången är given.
                        Samuel Clemens
                        Mina bilder

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #13
                          Man ska heller inte ha en piraya, då det är en stimfisk. De blir nog skygga och vantrivs om man har för få.
                          Senast redigerad av Shepard; 21 May 2007, 18:22.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • pirayamannen
                            • May 2007
                            • 121

                            #14
                            men 2 då??

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #15
                              Minst 10 skulle jag nog säga, och det är ändå ingenting mot hur stora stimmen är i naturen. Men även en piraya är för mycket i ett så litet akvarium. Kommer bara att sluta med att du tycker det är trist och tråkigt, och lägga ner alltihop. Finns gott om fiskar som passar i ett 53-liters, pirayor är inte en av dem. Pirayor är nog överhuvudtaget ganska krävande, och man ska absolut inte köpa dem för att de är "häftiga", vilket man inte ska göra med nå´t djur förresten. I ett så litet akvarium, med för få exemplar, tror jag pirayor är rätt tråkiga fiskar.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...