Scalarer som leker, hur ta hand om ynglen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cinapuff
    • August 2006
    • 120

    Scalarer som leker, hur ta hand om ynglen?

    Hej!
    Jag har ett scalarepar som har lekt ett tiotal gånger, men de äter upp rommen innan den hinner kläckas varje gång (trots en liten nattlampa).
    Fick ett tips (av en fiskhandlare jag litar på) att jag kanske har två honor som leker och att det är därför de äter upp rommen, att den är obefruktad.

    Jag har aldrig lyckats se själva leken utan alltid kommit på dem när rommen väl ligger på bladet.
    I fredags var det dags igen, rommen låg på ett blad och bägge föräldrarna försökte vakta. För att kolla om den var befruktad klippte jag av bladet och la det i en yngelbur (plastram med nylonnät), hängde buren i utblåset från pumpen och pillade försiktigt bort de ägg som blev vita.
    I söndags morse hängde det mängder med små larver på bladet i buren!
    Alltså är det ett tvåkönat par jag har.
    Tyvärr hade jag ingen möjlighet att passa och mata larver/yngel den här veckan (är borta) så de fick bidra till det naturliga kretsloppet i karet (dock med en tår ögat och ett hugg i hjärtat).
    Men om jag skulle vilja ta hand om en kull nån gång i framtiden, skulle det funka att låta dem gå i en yngelbur tills de är "hanterbara" nog att flytta över till ett separat kar?
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Jodå, det skulle säkert funka. Men jag undrar om det är värt att ha yngel från så dåliga föräldrar?
    Dock, även fiskar lär sig...de kommer att leka flera gånger, och så småningom kanske de lär sig att det är rätt dumt att äta upp sin egen rom.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • rsoderberg
      • February 2007
      • 954

      #3
      Anledningen till att dom äter rommen! är att under en lång tid så har dom stora industriella odlingsanläggningarna kläckt rommen artificiellt. Dom levererar ungefär 99.9% av alla scalarer till marknaden, urskillningen av avelsdjur går endast på utseende eller om dom vill uppnå något gällande färg och form. Det gör att våra stackars scalarer inte vet vad dom ska göra med rom eller yngel, personligen tycker jag inte att man ska kläcka artificiellt utan bara odla på yngel vårdande par. I naturen skulle en linje som inte tar hand om sin avkomma dö ut, nä låt dom fortsätta endera kommer dom att lära sig eller så går det helt enkelt inte.

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Ursprungligen postat av rsoderberg
        Anledningen till att dom äter rommen! är att under en lång tid så har dom stora industriella odlingsanläggningarna kläckt rommen artificiellt. Dom levererar ungefär 99.9% av alla scalarer till marknaden, urskillningen av avelsdjur går endast på utseende eller om dom vill uppnå något gällande färg och form. Det gör att våra stackars scalarer inte vet vad dom ska göra med rom eller yngel, personligen tycker jag inte att man ska kläcka artificiellt utan bara odla på yngel vårdande par. I naturen skulle en linje som inte tar hand om sin avkomma dö ut, nä låt dom fortsätta endera kommer dom att lära sig eller så går det helt enkelt inte.
        Väl talat!
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • Cinapuff
          • August 2006
          • 120

          #5
          Tack för svaren!
          Jag har inga egentliga planer på att ta hand om några yngel, jag var mest nyfiken på om det gick.. Och jo, de kommer nog fortsätta leka. Sen de började har de gjort det regelbundet var annan/var tredje vecka. Konstigt nog alltid på fredagskvällar...

          Kommentar

          • rsoderberg
            • February 2007
            • 954

            #6
            Ursprungligen postat av Cinapuff
            Tack för svaren!
            Jag har inga egentliga planer på att ta hand om några yngel, jag var mest nyfiken på om det gick.. Och jo, de kommer nog fortsätta leka. Sen de började har de gjort det regelbundet var annan/var tredje vecka. Konstigt nog alltid på fredagskvällar...
            Jag hoppas verkligen att du kommer att ta hand om ynglen om föräldrarna klarar av att dra upp dem, du kan låta dom gå med föräldrarna tills dom är som en enkrona vilket är en syn för gudarna. Efter det är det lämpligt att flytta dom till en uppväxt burk, kan inte tänka mig att det finns en akvarieaffär som inte vill köpa in scalarer efter yngelvårdande föräldrar. Lycka till.

            Kommentar

            • Cinapuff
              • August 2006
              • 120

              #7
              Ja, om föräldrarna klarar av att få frisimmande yngel så kommer jag såklart göra mitt bästa för att ta hand om dem! Vad jag menade var att jag inte kommer att ta några ägg ifrån paret och dra upp på egen hand..
              Men nu vet jag att rommen iaf är befruktad.

              Kommentar

              Arbetssätt...