Discus och kardinaltetror

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • franked
    • November 2005
    • 25

    Discus och kardinaltetror

    Jag har ett 350l akvarium med 4 st discusar och några algätare. Det hade varit kul med någonting annat också. Funkar det med ett stim kardinaltetror trots att jag har 30 grader i vattnet? Mina discusar mår bäst i den temperaturen så jag vill gärna inte sänka.

    /Åsa
  • rick
    • April 2005
    • 1012

    #2
    Jag har 30-31 och det funkar alldeles prima. har ett stim med 50st..
    / Rickard

    Kommentar

    • Stew
      • July 2004
      • 1736

      #3
      jag har haft små tetror i de temperaturerna. Inga problem....!
      540l Malawi
      180l Växt / sällskapskar
      90l odlingskar
      50l odlingskar / karantänskar

      Kommentar

      • franked
        • November 2005
        • 25

        #4
        Underbart!!! Då ska jag köpa ett stim direkt. :-)

        Tusen tack!
        /Åsa

        Kommentar

        • Skogsfrua
          • November 2005
          • 309

          #5
          Var försiktig om du har fullstora discus... mina fullständigt älskar kardinaltetror vilket blir dyrt i längden...

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Jag har 70 kardinaler och 50 rödmunstetror tillsammans med ett gäng diskus i 12-13 cm:s storleken och det funkar bra.
            Då är det värre med nyfångade mygglarver .
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • franked
              • November 2005
              • 25

              #7
              Mina discusar har blivit ca 15 cm. Jag släppte ner 5 st pyttesmå siamesiska algätare i fredags för att få bukt med de eländiga algerna. Discusarna trycker i ett hörn och ser lite osäkra ut. Jag tror nog att det ska gå bra med tetrorna. Men jag köper nog inte så många till att börja med för säkerhets skull. :-) Är det någon som har nån erfarenhet av alger som ligger som grönt tunt mjöl på ytan? Det är ett elände att få bort det.

              Kommentar

              • Skogsfrua
                • November 2005
                • 309

                #8
                Hej Franked, tyvärr tillhör jag även dem som inte tycker att siamesiska algätare och discus är en hit tillsammans. De kommer inom kort att äta sig sprängfyllda med discusoder och sedan simmar de runt som frukostkorvar i karet. De jag hade tuggade även på discusen + att de kan vara lite för stressade för att discusen skall uppskatta dem som sällskap.. De är tyvärr helt omöjliga att fånga i ett sällskapskar men mina dog när jag gjorde temphöjning (som tur var)... och nu tillsätter jag aldrig sådana igen. Lycka till med dina//Annie

                Kommentar

                • matte159
                  • March 2007
                  • 1147

                  #9
                  Yngel+Tetror=Inget bra!!!

                  Ska Du satsa på att ODLA discus så ska du nog inte köpa tetror då de är, oftast, många och duktiga på att slurpa i sig yngel. Fråga MaxB, han vet, det är nämligen han som berättet det för mig. Så med andra ord har jag själv ingen erfarenhet av detta, för att mina Neontetror blev uppkäkade av mina Rödciklider innan mina yngel hade börjat visa sig.
                  Annars om du inte bryr dig specielt mycket om yngel så fungerar det nog bra.
                  Som sagt är detta ingen egen erfarenhet, utan detta är vad jag har hört och läst... Jag kan ju ha fel, men jag litar på det!

                  Lycka till!!!
                  Mathias
                  _________________________

                  222l med:
                  2st Röd Juvelciklider+Jävla massa yngel
                  2st Ellioticiklider
                  5st svärdbärare
                  1st Banjomal
                  1st Eld Stjärt
                  1st Ancistrus
                  1st Hypostomus Plecostomus (L-109)
                  Mvh
                  Mathias
                  Fotoalbum

                  Kommentar

                  • franked
                    • November 2005
                    • 25

                    #10
                    Jo odling hade varit kul men den enda gång som någon discus ynglat av sig har ynglen blivit oxfilé åt de andra discusarna. Jag kände att det var lite överkurs för mig.

                    Och jag har även erfarenhet av siameser i prinskorvsstorlek som nafsat på discusarna. Men då får de flytta hemifrån. :-) Tyvärr så känner jag att jag är tvungen att ha siameser eftersom jag har grymma problem med alger i discuskaret. Siameserna funkar bra så länge de är små. Jag hade ihjäl de förra när doppvärmaren pajade och skenade iväg i temperatur. Det stod inte på förrän det var fullt i alger igen. Så lite nytta måste de ha gjort.
                    /Åsa

                    Kommentar

                    • Skogsfrua
                      • November 2005
                      • 309

                      #11
                      OK. Jag lyckades aldrig fånga mina då det var så mkt gömställen i karet men som sagt värme är effektivt på dem..

                      Har blivit rekomenderad Zeolit i filtret mot alger.. har det hemma men har aldrig provat det ännu. Det enda som varnas för är att man inte får ha i salt då..//Annie som för stunden inte har så mkt alger....

                      Kommentar

                      • franked
                        • November 2005
                        • 25

                        #12
                        Hej igen!
                        Det blev som du varnade mig för Annie. Mina discussar fick smak för tetrorna. Jag köpte 10 st kardinaltetror, nu har jag 3 stycken kvar. Tråkigt... Det hade varit snyggt med ett gäng kardinaltetror. Men, men, nu har jag testat i alla fall och behöver inte fundera mer över det.

                        Kommentar

                        • Skogsfrua
                          • November 2005
                          • 309

                          #13
                          Trist Franked... Jag funderar på att göra ett nytt försök senare men då skall jag ha väsentligen mer växter för dem att gömma sig i när lampan släcks.. Jag håller med dig ett stort stim på 50st är alldeles underbart//Annie

                          Kommentar

                          Arbetssätt...