Att odla diskus i sällskaps akvarium..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • spazm
    • August 2006
    • 315

    Att odla diskus i sällskaps akvarium..

    Satt och funderade på det här med att odla diskus. Har själv en hög med diskus i ett 540l akvarium med blandade tetror, malar och ngn dvärgciklid. Drömmen är så klart att någon gång få lek på diskusarna och självklart yngel och så.. Dock så är man som vanligt något begränsad i antalet akvaroum man har tillgång till så att ha ett separat diskus lek akvarium är inte aktuellt som det set ut nu.

    Därför undrar jag, är det någon här som lyckats med konsstycket att odla diskus i sitt sällskaps akvarium? Eller är diskus generelt så dåliga på att vakta sina yngel att de inte löser det?

    Dela gärna med er av era erfarenheter när det gäller diskuslek i sällskaps akvarium. Har nu under veckor fått följa zoopetar som MaxB och hans vilt lekande diskusar men måste finnas folk som har mer tur än honom i yngelvården..

    Jens
    Ad nocendum potenses sumus
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #2
    Halloj Jens!
    Jaaahaa, då skall nog jag hålla truten i den här tråden, känns det som
    Men, jag skulle bara vilja säga att Discusar är mycket duktiga yngelvårdare - dom är fantastiska på att komunicera med varandra och ynglen - små fina rörelser, ryck och "språng" - som ett helt litet språk, mellan varandra och sin avkomma. Så yngelvården i sig är det absolut inget fel på. Däremot tror jag att Discusens kroppsform och storlek kräver ganska stora ytor och en viss avskildhet. Det hade varit oerhört intressant att få studera Discusens yngelvård i sitt naturliga tillstånd, då jag tror att föräldrarna mutar in hyfsat stor vattenvolym, just för att kunna manövrera rätt.
    I mitt kar har de lekande Discusarna ett annat lekpar tätt intill och alla tetrorna som sabbar längre tids frisimmande yngelvård - där är mitt problem.
    Det är faktiskt rörande att se de frustrerade försök till bortjagning Discusföräldrarna gör när de andra fiskarna går till attack - det blir lite för trångt, trots att karet är stort, och till slut decimeras yngelsvärmen...
    Så jag vill bara säga; Discusarnas yngelvård är enastående, men de måste uppenbarligen få lite spejs, lugn och ro samt en aning avskildhet.

    Nu skall jag hålla käft!

    Kommentar

    • spazm
      • August 2006
      • 315

      #3
      Hej Max!! Nejfasiken håll inte käft! Mycket du som inspirerat mig till att starta upp den här tråden!

      Vad är det för tetror du har? Har en känsla av att alla piraya-släktingar är av ondo i ett akvarium där man vill ha lek och yngel. Dock har jag själv en drös i mitt diskus kar så..

      Kan kanske vara så att de är duktiga på yngelvård med behöver plats för det. Det är alltid otrolig roligt att se på när ciklider vårdar sina yngel, imponerande hur de kan styra sin lilla "flock" med närmast omärkbara ryckningar och rörelser.

      Men någon har kanske trots allt lyckats med att driva upp yngel i sällskaps kar? Hade varit roligt i så fall att höra om det!!

      Jens
      Ad nocendum potenses sumus

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #4
        ... zippin up the motormouth...
        Jag tror inte det är några som helst problem att dra upp lite Discusyngel i ett sällskapskar - det bör faktiskt gå i de flesta fall. Men jag tror dock att man får avlägsna ynglen ganska tidigt i cykeln - hur tidigt är svårt att säga, det kanske andra kan svara på.
        Problemet för min del är, som sagt, drygt 50 st. Rosentetror som är fullständigt ät-galna - jag har aldrig sett ett sånt kontrollerat stimbeteende när de käkar! Jisses, när dom går in i en yngelsvärm är det nästan kört direkt. De stora och lite sävliga Discusarna pallar inte trycket helt enkelt... sad but true
        De styvt 30 Kardinalerna är inte riktigt lika målinriktade - men de är duktiga de också.

        Kommentar

        • Skogsfrua
          • November 2005
          • 309

          #5
          Laerni som tidigare var här på forumet tror jag drog upp sina yngel i sällskapsakvarium... Annars tror jag inte att det är så vanligt..//Annie

          Kommentar

          • kaj.p
            • June 2002
            • 2952

            #6
            Som Annie skriver Laerni är en Pö är en annan bägge har trådar om det här på zoopet. Sedan finns det ju flera saker som talar emot, fel o för stort fiskbestånd. Fel o för kraftigt flöde i karet. O detta kan man ju knappast lasta diskusen för. Jag kan ju inte se varför det skulle va svårare i ett sällskapskar än i ett lekkar. Allt handlar ju om att ge dem rätt betingelser.
            Nordiska Diskus Sällskapet
            Hallandsakvaristerna
            BAK Gcg Maf NCS

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              #7
              Japp, det Dr. Discus, alltså Kaj P. säger här verkar helt riktigt!
              Här är en bild på de kläckta små, för en stund sedan... snart tetrafood...
              Bifogade filer

              Kommentar

              Arbetssätt...