Frågor om apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fimpen
    • January 2003
    • 93

    Frågor om apistogramma

    har vart inne på västafrikanska ciklider men med tanke på att jag bara har ett 100 l akvarium, kanske apistogramma skulle passa bättre. Jag läser här på zoopet att man ej bör hålla mer än en hanne till flera honor. Men innbär det att jag inte kan ha tex en Gul dvärgciklidhane och en Kakadua ciklidhane tillsammans med sina respektive i samma kar?
    Alltså kan jag inte blanda olika apistogrammahannar utan att de tar död på varandra?
  • Lukas
    • April 2002
    • 1211

    #2
    Hej!
    Det är inte lyckat att ha flera apistogramma arter i samma akvarie, såvida det inte är 120 cm eller längre.
    Sattsa på en grupp på en hane och flera honor av någon tilltalande art. Har man två hanar i ett litet kar slutar det ofta tråkigt.

    /Lukas
    Hemsida...

    Kommentar

    • fimpen
      • January 2003
      • 93

      #3
      ok men finns det några andra dvärgciklidarter man kan blanda med då?

      Kommentar

      • Dagan
        • November 2002
        • 411

        #4
        Ne tror att det blir i minsta laget med ett hundra liters som lukas säger jag har gjort det du försöker göra och det blev inte så lyckat dessutom så om du skulle pressa i två olika arter skulle de nog inte leka i ett så litet akvarie och då är ju lite av det roliga förstört! Om du inte vill ha ett biotop akvarie kan du ju alltid köpa ett roligt gurami par?=) annars kan du ha massa andra roliga fiskar och om jag får får fråga varför två dvärgciklids sorter?

        Lyssna/lyssnar o lär medans det finns tid för det.
        Lyssna/lyssnar o lär medans det finns tid för det.

        Kommentar

        • fimpen
          • January 2003
          • 93

          #5
          Saken är den att jag har redan haft guramis och de flesta andra sällskapsfiskar, vill gå vidare lite ... testa ngt nytt

          Kommentar

          • Peter1904
            • February 2003
            • 1079

            #6
            Jag tycker att man bara ska ha 1 ciklidhanne i ett såpass litet kar.

            Kommentar

            • Guy Palm
              • March 2002
              • 5720

              #7
              Hej
              Akvariet är defenitivt för litet för fler än en dvärgciklidart. Vad Dagan menar är att du kan komplettera med någon annan fisk som inte håller till vid bottnen. Apistogrammorna lämnar för det mesta inte bottnen. Du kan ha någon tetra i stim eller varför inte ett honungsguramipar.

              Guy
              Guy
              ,Poecilia,SKS,GOC,

              Kommentar

              • Lukas
                • April 2002
                • 1211

                #8
                Hej!
                De flesta bottenciklider blir ofta tryggare då de har ett gäng småfisk ovanför sig...

                /Lukas

                Kommentar

                Arbetssätt...