Scalare-hanen äter upp sin hona...?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PlatyYngel
    • January 2006
    • 1105

    Scalare-hanen äter upp sin hona...?!

    Vid deras senaste lek började hanen efter 1 dygn bita sönder honans ena sida. Han simmade efter henne och sket fullständigt i äggen och bet henne. Så gjorde han i flera timmar. Honan gömde sej, och då återgick hanen till äggen eller vaktade utanför hennes gömställe. Honan försvarade ändå äggen mot diskusarna när hon hade tid. Hon har 2 svarta ränder på sidan som syns mkt tydligt när dom har ägg i vanliga fall men hanen typ bet bort dem. Jag gissade att det kunde bero på att han på något konstigt sätt inte ville ha henne i akveriet med dem, så jag skrapade bort dem. Men han fortsatte i kanske 3 timmar till. Sen slutade han och sen dess har dom hållt sams.
    Jag får väl se om 2 veckor igen vid nässta lek om han upprepar det.

    Vad ska jag gör isf?
    / Marcus
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #2
    Jag vet inte om du kanske har haft lyckade lekar av dina Scalarer innan, och detta är ett nytt fenomen? Men, det kanske är två honor?

    Edit; Jag ser i ditt inlägg att Scalarerna har lekt tidigare. Har det blivit fullgången lek med frisimmande yngel? Har dom varit vänliga mot varandra vid tidigare lekar, eller har de fajtats då också?
    Senast redigerad av Mats Bryzell; 04 May 2007, 11:31.

    Kommentar

    • Nitra98
      • June 2005
      • 1987

      #3
      Ursprungligen postat av PlatyYngel
      Hon har 2 svarta ränder på sidan som syns mkt tydligt när dom har ägg i vanliga fall men hanen typ bet bort dem. Jag gissade att det kunde bero på att han på något konstigt sätt inte ville ha henne i akveriet med dem, så jag skrapade bort dem.
      Vadå, skrapade du bort ränderna på fisken???
      Min zoon

      Kommentar

      Arbetssätt...