Skalare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • balja
    • January 2007
    • 95

    Skalare

    Hur lång tid är utvecklingen i romform, och hur lång tid tar de efterkommande stadierna i utvecklingen???
    Romen har legat i 3 dygn nu.
    Det står kanske någonstans här på forumet , men jag orkar inte
    leta just nu

    /Janne
  • miluhe
    • June 2006
    • 2090

    #2
    ca 60 timmar till kläckning vid 24-26grader. De är sen i larvstadie, efter ca 4 dygn efter kläckning simmar de fritt. Står i min scalarebok har ingen egen erfarenhet då mina käkar upp äggen

    Kommentar

    • nicks
      • September 2006
      • 14

      #3
      hej!
      mina scalarägg låg 4 dar innan de blev larver, under tiden blev äggen flyttade två gånger tille tt annat blad av föräldrarna, sen låg larverna och krälade på samma växtblad i ca: 3 dygn innan dom blev frisimmande.

      //nicke

      Kommentar

      • balja
        • January 2007
        • 95

        #4
        Och nu har jag 100-150 sprattlande varelser på ett blad!
        Hur ska jag nu gå till väga för att klara så många som möjligt??

        /Janne

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #5
          Halloj Janne!
          Kul med dina Scalareyngel!
          Vad har du tänkt att göra med ynglen? Skall du föda upp o.s.v.?
          Om det är så, bör du skaffa ett eller flera yngelkar och köra dessa parallellt med ditt vanliga kar.
          Det finns flera diskussioner här på forumet som handlar om när man bör ta bort ynglen från föräldrarna - och dra upp dom själv. Rent tekniskt kan man ju ta ungarna när som helst - en del tar till och med rommen och kläcker utan föräldrarnas hjälp. Detta sätt kanske fungerar bra för de seriösa odlarna, men det finns även diskussioner om hur "mentalt" eller "präglat" lyckade dessa yngel blir. Man ser fler och fler fall på uppfödda yngel, där inte föräldrarna varit med, då det tycks vara så att ynglen blir känsligare och faktiskt sämre på sin egen framtida yngelvård.

          För min egen del - och som svar på dina undringar - hade jag låtit mina Scalarer vara helt ifred, inte i och röra runt i karet utan bara njuta av deras lek och yngelvård. Får man igång ett bra lekpar kommer dessa att leka massvis av gånger och bli bättre och säkrare på sin yngelvård för varje gång.
          Självklart stryker ynglen med i dom första kullarna, men föräldrarna får lära sig på ett naturligt sätt - som ju faktiskt är väldigt intressant att studera. Efter några lekar är dom så säkra på sin avkommma att ganska många yngel växer till sig. Dessa kan man ju avlägsna, efter en tid med föräldrarna, och dra upp i ett yngelkar.
          För att "hjälpa" föräldrarna med sina yngel kan du i början tillföra lite nykläckt artemia, då växer de bra och blir fina.

          Hoppas det går fint med din Scalare-lek!

          Kommentar

          • balja
            • January 2007
            • 95

            #6
            Jag har ett yngelkar som står redo...
            Men eftersom det inte är samma bakteriekultur i karen är jag lite orolig över att de små kanske är lite känsliga för bytet.
            När de är frisimmande...hur länge klarar de sig på sitt "matföråd"(gulesäcken)?

            /Janne

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              #7
              Dom ligger/hänger väl mestadels och darrar de dagar dom har sin gulesäck - när de blir frisimmande efter några dagar har de ganska lite eller inget kvar av den och då är det käckt med artemian.
              Till yngelkaret; ta vatten från det ursprungliga karet, och inred det spartanskt så att det blir lätt att städa bort överbliven mat. En viss skilnad på vattnet blir det ju pga att du har olika filter men en sådan övergång tror jag inte är några problem om du, som sagt, använder dig av samma vatten till en början.

              Kommentar

              Arbetssätt...