Befruktad rom???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bromma_cikliden
    • March 2006
    • 39

    Befruktad rom???

    Mina Sajicaciklider lade sin första rom för fyra dygn sedan och ända fram till igår trodde jag att allt var som det skulle... När jag upptäckte rommen var den bärnstensfärgad och lite genomskinlig.

    Vad jag har förstått så är det så det skall vara men nu har 50% blivit vita och det ökar stadigt i antal. Betyder det att rommen ej är befruktad? I såfall; vad ska jag göra åt det och är det någonting jag kan ändra på till nästa lek? Jag har perfekta vattenvärden och rommen sitter under en kolsten så det borde inte vara någon fara. Fiskarna går tillsammans med ett palettpar, ett ancistruspar samt lite kardinaltetror i en 120 litersbalja.

    Tacksam för Svar!!!
    120 L

    Palettciklider, Sajicaciklider, Kardinaltetror, Ancistruspar
  • matte159
    • March 2007
    • 1147

    #2
    Vit rom brukar aldrig vara bra... Vet inte riktigt varför, men tror att det har med att de inte är befruktade eller svamp.
    Dina ciklider kommer nog att ta bort dessa.

    Detta är vad jag har hört, ska därför inte svära på att det är så.
    Hoppas att jag har fel ...

    Lycka till!!!!
    Mathias
    Mvh
    Mathias
    Fotoalbum

    Kommentar

    • matte159
      • March 2007
      • 1147

      #3
      Jag har själv ett par ciklider (Röd Juvelciklid, äkta vara) som laggt rom för andra gången men nu är de helt väck... Det är 3:e dagen och jag hoppas att de bara har flyttat dem. Första gången blev några vita men de tog föreldrarna hand om, men tyvärr så blev de störda av något och åt upp resten också. Efter det jagade hanen honan så att det small i akvarie-glaset, men nu har de lekt igen och mår hur bra som hälst... Så bli inte orolig om de börjar bråka ordentligt, jag trodde verkligen att det var slut med honan. DET GÅR ÖVER!!!
      Glöm inte att skriva hur det går...
      Mvh
      Mathias
      Fotoalbum

      Kommentar

      • matte159
        • March 2007
        • 1147

        #4
        Hej igen!!!
        Idag hittade jag larverna från mina rödciklider. Detta är min första lyckade lek på ciklider. Yippie!!!

        Jag vill veta hur det går för dig... SKRIV!!!!

        Ha Det Gött!!!
        Mathias
        Mvh
        Mathias
        Fotoalbum

        Kommentar

        • bromma_cikliden
          • March 2006
          • 39

          #5
          Nja... Det går väl sådär. Har varit på landet från över valborg och när jag kom hem idag var alla äggen puts väck Paret vaktar fortfarande gropen och man undrar ju om de har flyttat på rommen så att den inte är inom synhåll :S

          Nu drar jag ändå den slutsatsen att rommen inte var befruktad och att honan har gjort sig av med den på ett eller annat sätt.
          Vad ska jag ändra på?! Beror detta på att hanen kände sig stressad av andra fiskar eller var han inte "mogen" än? Tror nog på det första...
          120 L

          Palettciklider, Sajicaciklider, Kardinaltetror, Ancistruspar

          Kommentar

          • matte159
            • March 2007
            • 1147

            #6
            Var detta första gången så kan det ha berot på att de va för "okunniga", men de kommer nog att leka mera så fort de båda känner sig redo. Ta mina Rödciklider som ex. 3:e dagen efter att jag köpt dem hittar jag rom i mitt akvarium, men de var nog inte riktigt trygga än, så de åt upp den. 2 veckor senare hittar jag ännu mera rom och nu 4 dagar senare så "studsar" jätte många, ännu ej simkunniga, yngel på bottnen i en "hemma grävd" grop.

            Jag vet ingenting om Sajicor, men det kommer nog snart en lek till.

            Hade du paletter? Vilken sort satsar du på med pH osv?? Sajicor är ifrån c-amerika och paletter från afrika (tänkte bara påpeka)... Jag har lika dant, tyvärr (T. maculipinnis (Ellioti-ciklid) och H. Lifalili (Röd-ciklid) ).

            Lycka till!!!
            Mathias
            Mvh
            Mathias
            Fotoalbum

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Vaktar de fortfarande, och har sina lekfärger, så har de nog flyttat ynglen, de gör det efter kläckningen.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • matte159
                • March 2007
                • 1147

                #8
                Hej, Bromma_Cikliden!!!
                Hur har det gått??? Någon ny lek på gång, eller??? Blev det Yngel på sajicorna???

                Jag måste bara berätta att i torsdags var mina yngel frisimmande, som man kan se på bilden brevid. Bilden är tagen i Torsdags, deras första "frisimmande-dag"...

                Är du Gold-medlem så skicka järna ett PM om du känner för detta, annars så skriver du såklart här...

                Mvh
                Mathias
                Mvh
                Mathias
                Fotoalbum

                Kommentar

                Arbetssätt...