Grävande Sajicor = lek?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bromma_cikliden
    • March 2006
    • 39

    Grävande Sajicor = lek?

    Vad jag har förstått så gräver hannen för att "imponera" på honan och när hon känner sig "redo" så lägger hon rommen. Fallet i min balja är att både honan och hannen gräver och gräver och gräver. Köpte dem för bara ca en vecka sedan och ända sedan de simmade ut i akvariet har de grävt på samma grop (mellan en kolsten och rutan).

    Nu undrar jag om det är lek på gång? Tänkte det eftersom honan hjälper till att gräva. I såfall, ungefär hur lång tid tar det tills rommen kommer, och vad gör man med framtida yngel? Yngelakvarium eller räcker det med yngelkassen? Ska man låta dem gå med föräldrarna och i såfall hur länge?

    Tacksam för svar!
    120 L

    Palettciklider, Sajicaciklider, Kardinaltetror, Ancistruspar
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    De gräver för att "bygga bo" så att säga, de vill fixa till en grotta som är skyddad nog för äggen. Hur lång tid det tar innan de leker beror nog på hur fort de hittar en plats de är nöjda med, men hot och så från övriga fiskar spelar nog också in.

    Det bästa är att låta ynglen gå hos föräldrarna, och eventuellt flytta de fiskar som utgör ett hot mot ynglen. Kanske kan man lämna kvar några, som "motivationshöjare" för föräldrarna att vakta ynglen, och inte börja gruffa med varandra. De bör kunna gå med föräldrarna i nå´n månad åtminstone.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • bromma_cikliden
      • March 2006
      • 39

      #3
      Nu har honan fått en pigg precis framför analfenan... Om jag inte hade vetat bättre så hade jag trot att det var hannen, så att säga :P Misstänker att hon lägger rom med "den". Stämmer mitt antagande eller inte?
      120 L

      Palettciklider, Sajicaciklider, Kardinaltetror, Ancistruspar

      Kommentar

      • bromma_cikliden
        • March 2006
        • 39

        #4
        Jahapp!... Då var det klart, alla mina frågor har besvarats... Det sitter rom under kolstenen (där de har grävt sen första sekunden i akvariet). Verkar som om de lade dem igår kväll och att några har försvunnit under natten. Föräldrarna är hela tiden i deras hemmagjorda grotta förutom när man går fram till karet, då simmar båda föräldrarna runt i hela akvariet och skiter i rommen. Det kanske inte är så underligt eftersom de lade sin första rom för 12 timmar sedan men en ska som är underlig är att paletterna också skiter i dem
        120 L

        Palettciklider, Sajicaciklider, Kardinaltetror, Ancistruspar

        Kommentar

        Arbetssätt...