Altumfrågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Altumfrågor

    Jag gör en ny tråd här, ämnet syftar dock på en annan tråd som handlar om priser på Scalare, men Altumfrågan kom upp så…
    Trots att jag genom åren framgångsrikt hållt Scalare i ”originalformen” är det först på senare år som jag börjat intressera mig för Altum.
    Mina funderingar är; Är Altum en helt annan typ av Scalare eller en annan form. Alltså, jag skulle vilja veta varför man inte lyckas med lek och uppfödning i fångenskap?
    Kommer Altum ifrån någon speciell del eller flodsystem där det är speciella betingelser?
    Kort sagt, förutom utseendet, vad är det för skillnad i jämförelse med ”vanlig” Scalare och finns det någon utförlig beskrivning, gärna på nätet, ang. Altum?
    Det skulle vara intressant att få skillnaderna (förutom utseendet då) förklarade – en gång för alla.
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #2
    Bra sås reder sig själv
    Har varit ute på nätet och surfat, och det finns ju hur mycket som helst att läsa om de exemplar som finns i akvarium just nu, däremot dålig dokumentation om de specifika skillnaderna - och just VARFÖR det verkar så svårt att föda upp dem. Helt klart verkar det vara en "svårighetstrend" med Altum för tillfället, plötslig massdöd o.s.v. Efterfrågan ökas och tillgången på vildfångad Altum krymper drastiskt. Akvarister och även grossiter världen över ropar på hjälp om att få igång ett friskt odlat bestånd.
    Ja, det tycks sannerligen vara lite joxigt med Altum i nuläget. Men vem vet, kanske vi här på Zoopet kan bli pionjärer i området

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Altum har ju odlats - även i Sverige (av Sven Fornbäck) men det är mycket ovanligt med odling av denna art.

      Skillnaden som man brukar prata om är ju inbuktningen ovanför ögat och sedan blir altum betydligt större.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #4
        Intressant med Sven Fornbäck, finns det literatur om detta?
        Ja, skillnaden i utseende och storlek känner jag ju till, det är mera familjeskillnaderna jag skulle vilja veta mer om (eller om det är art?, typ? o.s.v.). Just varför det är så stor skillnad att hålla och odla Altum jämfört med den "vanliga". Men det kanske var lika svårt att få fram och odla vanliga scalarer då man började föra dessa?
        Det finns ju fler typer eller former, Peru-Altum och en del andra, det vore lika intressant att läsa om dessa också. Nu pratar jag alltså inte om färgvarianterna
        Det blir till att surfa lite igen!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #5
          Här var en länk med en artikel skriven av Sven Fornbäck om Altum.
          Altum-kännare visste väl om detta redan, men jag lägger den här ändå;


          Tillägg; Riktigt informativ artikel om Altum-lek. Läs och njut
          Senast redigerad av Mats Bryzell; 17 April 2007, 13:53.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Det var ju på sin tid artiklar i såväl Ciklidbladet samt i Akvariet. Tyvärr fungerar ju just nu inte funktionen att söka i gamla Ciklidbladsartiklar på ciklid.se annars hade du kunnat kolla där.
            Han har även hållit flera föredrag i ämnet - fast också det är några år sedan
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              #7
              Det var bra att du nämnde hans namn!
              Artikeln, även om den var några år gammal, belyser de "problem" som tycks kvarstå än idag. Rent svindlande är ju faktiskt beskrivningen om deras naturliga miljö, med säsongsvis stigande och sjunkande vatten, de otroliga mängder med rotsystem i skiftande miljöer, och vattendjupet på 8 meter och mer som dessa fiskar naturligt lever och trivs i.
              Inte konstigt, kanske, att en del Scalarer har det lite trångt under och ovanför sig i våra akvarium!

              Kommentar

              • Erik Åhlander
                • January 2006
                • 1881

                #8
                Det finns ett antal olika Pterophyllum-arter varav tre är vetenskapligt beskrivna. P altum är en av dessa och lever i ett mer extremt vatten än de övriga. Om "P.altum" från Rio Negro är samma art som den i Orinoco är oklart.

                Jag tror altum har lekt tre gånger i akvarium (USA, Tyskland, Sverige). Min uppfattning är att fiskarna vid dessa tillfällen "gjorde fel". Någonting gör att fiskarna börjar leka, eller rättare sagt avsaknaden av någonting gör att dom inte leker. Det kan vara någon fysikalisk parameter (temperatur, pH, lufttryck etc) eller en lämplig plats att lägga rommen på eller något annat - eventuellt en kombination. Vid de här tre lekarna var kanske inte förutsättningarna riktigt rätt men fiskarna lekte ändå. Annars så skulle Sven lyckats upprepa sin odling (och han har försökt!), men det har inte lyckats.

                Den som kommer på hur man gör kan räkna med att tjäna en hacka...

                Kommentar

                • PlatyYngel
                  • January 2006
                  • 1105

                  #9
                  Finns just sorten altum att få tag på då?
                  Det låter som att de är extremt ovanlig...(?)

                  Men jag har för mej att det fanns VF altum på ca 10 höjd i Karlstad (butik) till salu för nån månad sen. Dom kostade 350 st tror jag men det kan ha varit runt 200 också...
                  / Marcus

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    #10
                    Erik! Tack, där kom ett svar på det jag var ute och for efter!
                    Just när man läser artikeln i länken, så slås man av misstanken att det är ytterst många och små parametrar som uppenbarligen skall till för att få just Altum att trivas och leka!
                    Vi får väl helt enkelt skaffa oss en grupp Altum och köra igång lite odling på dessa

                    Kommentar

                    • Erik Åhlander
                      • January 2006
                      • 1881

                      #11
                      Du rapporterar väl när du har odlat upp ett gäng ungfiskar

                      Allvarligt talat. Det krävs nog en hel del planering samt litteratursök på hur dom lever i naturen för att ha en chans att lyckas. Alternativt att hitta på väldigt okonventionella sätt att hålla dem.

                      Det finns en forskare som heter Kirschbaum som har lyckats odla många konstiga fiskar med hjälp av simulerad regntid. Försök få tag på uppsatser som han har skrivit.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        #12
                        Erik!
                        Jag skall säga dig ärligt att lek har inte varit på tapeten, när det gäller Altum, för min del. Har bara varit sugen att hålla ett gäng.

                        Men, har jag rätt i mina misstankar att till och med vanlig normal hållning i akvarium är svårt (eller så svårt man nu gör det till). Har talat med några akvarister här i stan och samtliga nämner att de hört att det är svårt att ha Altum någon längre tid, att de blir sjuka plötsligt och dör av olika mystiska anledningar. Stämmer detta?
                        Jag menar, vanlig scalare är ju inga som helst problem (odlade förvisso o.s.v.) men är det sådan skillnad? I så fall verkar det ju inte så kul att ens testa.
                        Jag har alltså ingen som helst erfarenhet av just, Altum, men som sagt, är väldigt intresserad av att testa

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Ursprungligen postat av MaxB
                          Men, har jag rätt i mina misstankar att till och med vanlig normal hållning i akvarium är svårt (eller så svårt man nu gör det till).
                          Jag har i alla fall tidigare aldrig haft problem med att hålla altum - bortsett från att både kardinaltetra och altum är mina favoriter och det har alltid slutat med att kardinalerna blivit uppätna.

                          Snarare var istället som så att asienodlade vanliga skalarer under många år var väldigt problematiska att hålla.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            #14
                            Okej, jag är med dig, Kjell!
                            Det är bara det att om man gräver lite så låter det som om dom nästan var omöjliga att ens ha i akvarium - jag skall testa ialla fall, om jag får tag på några

                            Fanken, nu börjar jag faktiskt förstå de som är livrädda att köra Discus - ju mer man läser desto krångligare blir det, på nån underlig vänster.

                            Jag skall göra som när jag startade upp mitt Discuskar - läsa på noga (ändå), förbereda mig ännu mer noga, se till att de betingelser dom kräver tillgodoses (så långt det är möjligt), ta det lugnt, använda sunt furnuft - och applicera den rutin man skaffat sig genom åren.

                            Fan, det skall väl gå, tycker jag!

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Ursprungligen postat av MaxB
                              Okej, jag är med dig, Kjell!
                              Det är bara det att om man gräver lite så låter det som om dom nästan var omöjliga att ens ha i akvarium - jag skall testa ialla fall, om jag får tag på några
                              De är "omöjliga" att odla - vilket är en helt annan sak.
                              Däremot som jag nämnde i en annan tråd så är altum "idag" nästintill omöjliga att hålla - det verkar som om de idag i akvarium får en sjukdom som påminner om den som asienodlade skalarer hade förr
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...